Winst Van de Velde gedaald over 2013

maandag 24 februari 2014

De omzet van het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde (onder andere PrimaDonna en Marie Jo) groeide in 2013 met 0,4 procent van 181,7 miljoen euro in 2012 naar 182,4 miljoen euro. In januari verwachtte het lingerieconcern nog een omzetgroei van 0,3 procent. De bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardevermindering, en exclusief bijzondere waardevermindering en herstructureringskosten rond het dochterbedrijf Andres Sarda, daalde met 0,3 procent van 48,8 miljoen euro naar 48,7 miljoen euro. Bij Andres Sarda werd 1,7 miljoen euro geïnvesteerd in een reorganisatie: 29 medewerkers verlieten in het laatste kwartaal van 2013 het bedrijf.

Van de Velde noemt de bedrijfswinst stabiel en benadrukt dat het bedrijf halverwege 2013 nog een daling noteerde van 9 procent. De verbetering wordt, aldus Van de Velde, veroorzaakt door omzetgroei, een hogere bruto marge in de wholesale en kostenmatiging.

De bedrijfwinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen, en inclusief bijzondere waardevermindering en herstructureringskosten rond Andres Sarda, bedraagt voor 2013 47 miljoen euro, een daling van 3,8 procent ten opzichte van vorig jaar. De daling wordt enkel veroorzaakt door lingerieketen Intimacy, de andere dochterbedrijven noteerden een groeiende winst.

Van de Velde noteert stabiele wholesale en dalende retail

De wholesale-omzet bleef stabiel ten opzichte van 2012, met een daling van 2,0 procent in de eerste helft van het jaar en een stijging van 2,2 procent in de tweede helft van het jaar.

Bij Intimacy daalde de retailomzet met ruim 12 procent in lokale munt. Like-for-like daalde de omzet in de eerste helft van het jaar met 11 procent, maar dit werd in de tweede helft beperkt tot een daling van 4,8 procent.

De Britse tak Rigby & Peller zag de retailomzet met 0,6 procent stijgen in lokale munt, maar door de zwakke Britse pond staat dit gelijk aan een daling van 4 procent in euro's. In Continentaal Europa steeg de retailomzet van Rigby & Peller (het vroegere Oreia) met 13,5 procent. Dit kwam vooral door een like-for-like groei in Duitsland en een aantal nieuwe winkels in Keulen, Munchen en Kopenhagen.

De omzet van de in 2013 door Van de Velde overgenomen Donker winkels bedraagt over de periode april tot en met december 2013 3,5 miljoen euro.

Van de Velde verwacht een veelbelovende eerste helft van 2014

De Van de Velde-groep richt zich op zelfstandige lingeriespeciaalzaken en heeft inmiddels ongeveer 5000 filialen. De afgelopen jaren heeft het lingeriebedrijf diverse grote overnames gedaan, waaronder het Britse Rigby & Peller, het Spaanse Oreia (nu eveneens Rigby & Peller) met winkels in Duitsland, Spanje en sinds 2013 ook Denemarken, het Amerikaanse Intimacy en het Nederlandse Linchérie. In Nederland werden de elf Donker winkels in maart 2013 door Van de Velde overgenomen. Van de Velde verbouwde alle Donker winkels tot filialen van Linchérie.

Voor 2014 verwacht Van de Velde een goede eerste helft van het jaar wat betreft de wholesale. Het bedrijf ziet een lichte groei in de voorbestellingen in de lingerie en vooral de Swim-collectie van PrimaDonna laat zeer sterke cijfers zien, aldus Van de Velde. Wat betreft de retail zal het bedrijf Rigby & Peller uitbreiden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Azië. In Nederland wordt Lincherie sterker in de markt gezet. Voor Intimacy verwacht Van de Velde begin 2014 geen groei, maar het bedrijf geeft aan te zullen focussen op dit merk.