Omzet Yoox groeit 20 procent dankzij multi-channelaanpak

donderdag 07 november 2013

Yoox, de online retailpartner van luxemerken als Valentino, Dolce & Gabbana en Armani, is in de eerste negen maanden van 2013 in elk opzicht gegroeid. De omzet van het Italiaanse internetbedrijf steeg 20 procent naar 266,1 miljoen euro, maar ook het bonbedrag, het aantal unieke bezoekers en het aantal bestellingen groeiden aanzienlijk.

De afgelopen negen maanden ontving Yoox 2 miljoen bestellingen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 1,7 miljoen. Het aantal unieke bezoekers per maand groeide van 12,3 miljoen naar 12,5 miljoen. Het gemiddelde bonbedrag wist het modebedrijf met 13 euro te verhogen naar 213 euro.

De Italiaanse internetgigant bestaat uit twee divisies. Onder de multi-brandtak vallen de eigen webshops yoox.com, mannenmodewebshop thecorner.com en shoescribe.com. Daarnaast heeft Yoox ook een succesvolle mono-brandbranche, waarvoor het bedrijf webshops voor toonaangevende modebedrijven als Alexander Wang, Maison Martin Margiela en Zegna ontwerpt, opzet en beheert.

De omzet van de multi-brandtak van het bedrijf is goed voor 72 procent van de totale omzet. In de eerste negen maanden steeg de omzet 23,5 procent naar 230 miljoen euro. Hoewel Yoox geen cijfers bekend maakt van afzonderlijke webshops, liet het bedrijf weten dat vooral yoox.com een sterke groeipresentatie zien. Thecorner.com en shoescribe.com profiteerden van de uitbreiding van het assortiment met luxemerken Lanvin, Bottega Veneta en Chloé.

De omzet mono-brand divisie van het bedrijf groeide 11,8 procent naar 89,3 miljoen euro. In sepember kreeg weer twee grote luxemerken bij: Moschino en Brunello Cucinelli. Met 36 online shops in totaal is de mono-brandtak goed voor 28 procent van de omzet van het bedrijf.

M-commerce en technologische innovatie is de groeimotor
Naar eigen zeggen dankt Yoox de groei aan de investeringen in m-commerce en technologische verbeteringen. Yoox heeft de afgelopen maanden fors geïnvesteerd in technologische innovatie om de veranderende consumentenvoorkeuren op de voet te kunnen blijven volgen.

Sinds 2006 investeert het internetbedrijf in mobiele verkooppunten. Dat heeft Yoox geen windeieren gelegd. In de Mobile 500 Guide van Internet Retailer staat Yoox in de top 10 van grootste m-tailers wereldwijd.

Vooral Italiaanse consumenten bestellen graag via hun smartphone bij Yoox. In oktober lanceerde het bedrijf ook een Chinese mobiele site van yoox.com om op de populariteit van m-commerce in China te kunnen inspelen.

Behalve m-commerce investeert Yoox ook in de verbetering van multi-channel mogelijkheden die luxemerken in staat stellen om hun klanten een naadloze ervaring tussen hun fysieke winkels en online kanalen te bieden. Yoox' nieuwste innovatie is een winkelmandje dat de shopper volgt naar verschillende kanalen: van de computer tot mobiele telefoon en tablet. Ook heeft Yoox de zoekmachine aangevuld met nog meer gebruiksvriendelijke zoekmethodes. Online shoppers kunnen nu ook zoeken in het assortiment op stof, vorm, print, gelegenheid en trend.

De nettowinst van Yoox stond onder de druk door de aanhoudende investering in technologische verbeteringen. In de eerste negen maanden van 2013 steeg de nettowinst 3,6 procent naar 3,5 miljoen euro. Zonder de kostbare investeringen meegerekend steeg de nettowinst 13,4 procent naar 6,4 miljoen euro.

Het bedrijf verwacht dat de groeicijfers aanhouden ook in het vierde kwartaal. “We zijn in een goede vorm voor de Kerstperiode,” aldus CEO Federico Marchetti tegen Business of Fashion.

Foto's: Yoox