Omzet Yoox stijgt met 21,2 procent in 2013

vrijdag 07 maart 2014

Yoox, de online retailpartner van luxemerken als Armani, Dolce & Gabbana en Zegna, heeft over het jaar 2013 een netto omzet van 455,6 miljoen euro geboekt. Dat is 21,2 procent (of 25 procent tegen constante wisselkoers) meer dan de netto omzet van 357,9 miljoen euro in 2012. Ook de netto winst steeg. Met 12,6 miljoen euro was deze in 2013 23,9 procent hoger dan de 10,2 miljoen netto winst in 2012.

Omzet multibrand webshops Yoox stijgt met 25,3 procent

De Yoox groep bestaat uit twee secties. De groep ontwerpt en beheert webshops van high end modebedrijven, de monobrand bedrijfstak. Daarnaast heeft Yoox drie eigen webshops waarin meerdere merken worden verkocht, namelijk Yoox.com, Thecorner.com en Shoescribe.com. Deze webshops vormen de multibrand bedrijfstak.

De multibrand bedrijfstak was met 328,2 miljoen euro verantwoordelijk voor 72,0 procent van de totale netto omzet in 2013. Deze bedrijfstak steeg met 25,3 procent ten opzichte van 2012. De netto omzet van de monobrand bedrijfstak (onder andere Armani.com en Zegna.com) groeide minder, maar steeg nog steeds met 11,9 procent van 113,9 miljoen euro in 2012 naar 127,4 miljoen euro in 2013.

De Verenigde Staten vormen de grootste markt voor Yoox.com. De netto omzet was daar 102,8 miljoen euro, een groei van 26,1 procent ten opzichte van 2012 en bovendien goed voor 22,6 procent van de totale netto omzet. In Italië steeg de netto omzet met 20,0 procent tot 70,9 miljoen euro en in de rest van Europa met 21,4 procent tot 218,7 miljoen euro. Samen zijn de Europese landen goed voor 63,6 procent van de totale netto omzet.

In het vierde kwartaal merkte Yoox een versnelling op in de netto omzetgroei. Er werd in die periode 24,1 procent (of 28,4 procent tegen constante wisselkoers) meer netto omzet geboekt dan in het laatste kwartaal van 2012. De netto omzetgroei voor de monobrand bedrijfstak was met 11,9 procent gelijk aan de groei over het hele jaar. De multibrand bedrijfstak accelereerde in die periode echter tot een netto omzetgroei van 29,6 procent. Italië sprong er in het vierde kwartaal van 2013 uit qua resultaten, aldus Yoox. Daar was de netto kwartaalomzet met 23,4 miljoen euro 31,3 procent hoger dan een jaar eerder.

Yoox ziet omzet groeien door betere klantenbinding

Yoox noemt als redenen voor de omzetgroei: een betere klantenbinding, meer klanten die een bestelling deden en een uitstekende campagne tijdens de kerstperiode. Bovendien werd de multibrand bedrijfstak het afgelopen jaar uitgebreid met nieuwe merken als Fendi, Kenzo Kids en Stella McCartney Kids op Yoox.com, en Bottega Veneta, Marc Jacobs en Chloé op Thecorner.com en Shoescribe.com. Ook de monobrand bedrijfstak werd uitgebreid. Onder meer Bikkembergs.com en Missoni.com werden aan de groep toegevoegd.

De webshops van Yoox hadden samen gemiddeld 13,2 miljoen unieke bezoekers per maand, terwijl dat er in 2012 nog 13,0 miljoen waren. Die bezoekers plaatsten over het hele jaar 2,8 miljoen bestellingen. Dat was een stijging van 0,5 miljoen ten opzichte van 2012.

De Yoox groep is partner van luxeconcern Kering en levert in meer dan honderd landen wereldwijd. Begin 2014 werden verschillende lijnen van Burberry aan de multibrand webshops toegevoegd, en werden de monobrand webshops van Stella McCartney en Alexander McQueen uitgebreid naar Azië. Yoox verwacht dat ook in 2014 de winst en omzet zullen stijgen. Alle landen en zowel de multi- als de monobrand bedrijfstak zullen hier aan bijdragen. De multibrand bedrijfstak zal in het bijzonder groeien door de werving van nieuwe klanten, onder andere door het vertrouwen van de klant in de merknaam Yoox te verbeteren en dankzij recent toegevoegde merken in de verschillende webshops.