Omzet en winst Bestseller beneden verwachting

dinsdag 26 november 2013

"Het is belangrijk dat we meer investeren in de ontwikkeling van onze retail business. We moeten onze producten sneller leveren naar de winkels," zegt Anders Holch Povlsen, CEO van het Deense modebedrijf Bestseller. De topman is teleurgesteld over de omzet en winstcijfers van het bedrijf in het gebroken boekjaar 2012-2013. Hij wil daarom meer focussen op een snellere distributie.

De omzet en winst in het gebroken boekjaar 2012-2013 zijn gestegen, in vergelijking met het vorige boekjaar, maar Bestseller had meer verwacht. "We hebben niet gepresteerd zoals zou moeten," zegt CEO Anders Holch Povlsen. De nettto-omzet steeg het afgelopen boekjaar met 6 procent tot 2,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat voor aftrek van belastingen kwam uit op 192,4 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 16,6 procent minder.

De topman van het moederbedrijf van merken als Only, Vero Moda en Jack & Jones is pessimistisch. "We zijn tevreden dat we erin geslaagd zijn om onze omzet te vergroten in een sterk concurrerende markt. De stijging van de omzet is echter niet genoeg om onze cijfers op het gewenste niveau te brengen. We hebben nog steeds problemen met ons verdienmodel."

Bestseller gaat meer investeren in snellere levering bij eigen winkels

Volgens het modeconcern gaat het goed met de groothandelstak van het bedrijf. De eigen winkels hebben echter geen bevredigende resultaten opgeleverd. Holch Povlsen wil daarom meer investeren in retail. Nieuwe collecties moeten sneller aan de rekken hangen. "We moeten daarvoor samenwerken met onze winkelpartners en leveranciers. De procedures moeten vereenvoudigd worden. En we moeten ons richten op het verminderen van kosten in de gehele keten." Voor het komende boekjaar moet Bestseller zich volgens Holch Povlsen ook richten op de mode-items zelf. "We gaan onze design- en productontwikkeling versterken. We moeten hartstochtelijk en vastberaden werken, zodat we nog beter worden in het leveren van de juiste producten aan onze klanten."

Het Deense bedrijf lanceerde het afgelopen boekjaar flink wat nieuwe labels. In januari werden Little Pieces, voor meisjes van drie tot twaalf jaar, Only's submerk Jacqueline de Yong, Objects 'undercoverlabel' First, jeansmerk Noisy May en plussizelabel Junarose werd voor het eerst geshowd, in Berlijn. Onlangs werd bekend dat Bestseller ook komt met herenmodemerk Only & Sons en jongenslabel LP Boys. Met de nieuwe labels wil Bestseller vooral een breder publiek aanspreken.

Foto’s: Noisy May