Omzet m-commerce in 2013 verdubbeld naar 1,3 miljard

dinsdag 15 april 2014

De online consumentenbestedingen via smartphones en tablets zijn het afgelopen jaar meer dan verdubbeld naar 1,3 miljard euro. Dat blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research en de belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org.

In totaal zijn vorig jaar ruim 26 miljoen online bestellingen geplaatst via een smartphone of tablet. Kleding en schoenen worden het vaakst besteld via mobiele apparaten. Bijna zes op de tien mobiele kopers bestelden in de tweede helft van 2013 kleding of schoenen. Opvallend is dat consumenten ook steeds vaker grote en dure aankopen via mobiel doen. In de tweede helft van vorig jaar bedroeg een bestelling gemiddeld 52 euro, 21 procent meer dan in 2012.

M-commerce beslaat 13 procent van de totale online omzet

M-commerce is inmiddels goed voor 13 procent van de totale omzet van de e-commerce markt. De meeste mobiele aankopen worden gedaan met de tablet. Zeven op de tien consumenten bestelt voornamelijk met dit mobiele apparaat. In totaal wordt bijna driekwart van alle mobiele bestedingen omgezet via de tablet. Het aandeel dat via de smartphone wordt gekocht, ligt nu op zo'n 30 procent.


De tablet wordt voornamelijk thuis gebruikt, vaak ter vervanging van de laptop. Bijna alle mobiele kopers (96 procent) die hun laatste bestelling op dit apparaat deden, bestelden vanuit huis. De smartphone wordt vaker buitenshuis gebruikt om mobiel te shoppen.

Gebruiksgemak is belangrijkste groeifactor

De belangrijkste oorzaak van de groei van m-commerce is gebruiksgemak. "Consumenten ervaren het mobiel bestellen als zeer gemakkelijk,” verklaart Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research. “Het mobiele apparaat is vaak binnen handbereik en men kan snel en makkelijk informatie opzoeken en bestellen.”


De verwachting is dat in 2014 de mobiele bestedingen fors blijven toenemen naar een omzet van rond de 2 miljard euro. Niet alleen zal het aantal mobiele kopers groeien, ook zullen de verbeteringen van webshops bijdragen aan de groei van m-commerce. “Responsive design en nieuwe mobiele betalingsvormen zorgen voor meer beleving en gemak en zullen bijdragen aan een verdere groei,” aldus Sibbel.

Volgens de expert zullen consumenten steeds makkelijker gaan wisselen tussen apparaten. In de ochtend zal er naar verwachting voornamelijk gebruik gemaakt worden van de smartphone, 's middags wordt op kantoor de pc gebruikt en 's avonds stapt de consument over op de tablet. “Het mobiele kanaal zal hierdoor steeds makkelijker en vaker worden ingezet,” aldus Sibbel.