Omzetgroei voor Calida; nettowinst daalt door ovename

maandag 07 april 2014

Ondermodemerken Calida en Aubade hebben in 2013 weer beter verkocht. Dat blijkt uit de jaarresultaten van de Zwitserse Calida Group. Het bedrijf heeft afgelopen jaar een omzetgroei geboekt van 203,1 miljoen in 2012 naar 211,0 miljoen Zwitserse frank (172,5 miljoen euro) in 2013. Door de overname van het Franse outdoorbedrijf Lafuma is de netto winst gehalveerd; van 20,6 miljoen frank vorig jaar naar 10,6 miljoen frank (8,6 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat (EBIT) over 2013 bedraagt 23,4 miljoen frank (19,1 miljoen euro) zonder exceptionele kosten. Dat is minder dan in het recordjaar 2010 toen de operationele winst van Calida uitkwam op 24,6 miljoen frank op een omzet van 213 miljoen.

Omzetgroei voor Calida en Aubade

Zowel Calida als Aubade hebben positief bijgedragen aan de omzetgroei in 2013. Het eerste merk Calida, dat vooral basisondergoed, T-shirts en nachtmode produceert, heeft een omzetstijging geboekt van 2,5 procent (1,5 procent zonder het koerseffect) naar 142,1 miljoen frank. Lingeriemerk Aubade, met het hoofdkantoor in Parijs, zag de omzet met 6,7 procent stijgen (4,5 procent zonder het koerseffect) naar 68,9 miljoen frank.

De geconsolideerde winst (EBIT) van de Calida Group over 2013 bedraagt 21,0 miljoen (17,1 miljoen euro) na aftrek van een eenmalige kostenpost van 2,4 miljoen. Het gaat daarbij om transactiekosten voor de acquisitie van Lafuma en een afkoopregeling gerelateerd aan de sluiting van productiefaciliteiten van Aubade in Frankrijk in 2006 en in 2009.

In december 2013 verhoogde Calida het aandeel in Lafuma van 15,3 procent naar een meerderheidsbelang van 59,9 procent. Met de overname heeft Calida het zakelijk portfolio uitgebreid. De 'aantrekkelijke groeiperspectieven' in het outdoorsegment gaven de doorslag bij deze 'belangrijke strategische stap', ondanks dat Lafuma twee verliesgevende jaren achter de rug had (-4,3 miljoen euro in boekjaar 2012/13). De nieuwe eigenaar heeft een reorganisatie doorgevoerd, 150 banen geschrapt en een nieuw financieringsconcept doorgevoerd. De Calida Group verwacht dat Lafuma eind dit jaar - wanneer de operationele reorganisatie is afgerond en het bedrijf volledig is geïntegreerd - break even zal bereiken. Met Lafuma erbij denkt Calida de groepsomzet te kunnen verdubbelen naar meer dan 400 miljoen frank.