Omzetkrimp modebranche 3,7 procent in 2013

dinsdag 28 januari 2014

Het consumentenvertrouwen stijgt, het aantal faillissementen daalt en de 'fashionable jumpsuits' zijn niet aan te slepen, maar al die positieve geluiden hebben niet bijgedragen aan een herstel van de modebranche in het vierde kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Inretail en Gfk FashionScan. De modebranche heeft het laatste kwartaal van 2013 afgesloten met een omzetdaling van 3,5 procent. De omzetdaling van het hele jaar 2013 komt daarmee op 3,7 procent.

De sector herenmode heeft afgelopen jaar naar verhouding het best gepresteerd. Na een positief derde kwartaal waarin de omzet met 0,2 procent groeide, moest herenmode in het vierde kwartaal weer een min noteren van 2,4 procent. Over het gehele boekjaar 2013 heeft herenmode een omzetdaling van 2,9 procent geboekt. Dat is de kleinste krimp van alle modesectoren.

De grootste krimp over 2013 komt voor rekening van de sector damesmode. Hier is 2013 afgesloten met een omzetmin van 4,5 procent. Deze sector begon het jaar erg slecht met een omzetdaling van 11,6 procent in het eerste kwartaal, maar wist zich in de kwartalen daarna iets te herstellen. In de laatste drie maanden van het jaar werd een krimp van 4,2 procent geboekt. De productgroep overalls/tracks - het gaat dan onder meer om jumpsuits, overals, tracksuits, catsuits en wintersportkleding - wordt in het rapport van Inretail/Gfk apart genoemd. De verkopen van deze groep hebben in 2013 een sterk stijgende lijn laten zien die in 2014 waarschijnlijk zal doorzetten. Volgens de onderzoekers zijn vooral de 'fashionable jumpsuits' in trek bij Nederlandse consumenten.

De sectoren baby/kindermode en ondermode komen op een gedeelde derde plaats. Beide hebben het jaar 2013 afgesloten met een omzetdaling van 3,2 procent. Ondermode boekte het laatste kwartaal van 2013 een omzetdaling van 2,6 procent. De sector baby/kindermode deed het met een min van 0,6 procent in het vierde kwartaal iets beter.

De cijfers in de Nederlandse modebranche worden volgens Inretail/Gfk gedomineerd door de verkoop van tops, sokken, jeans, jacks en jassen. De groeiende populariteit van jumpsuits voor dames is dan ook niet of nauwelijks zichtbaar in de totaalcijfers van de branche.

Foto: Jumpsuit van G-star via Wehkamp.nl