Online omzet Macintosh stijgt niet genoeg

donderdag 31 oktober 2013

Steeds meer consumenten weten de webshops van de Macintosch Retail Group te vinden. "Maar dat is nog onvoldoende om de daling in de fysieke winkels op te vangen," zegt CEO Frank de Moor. Macintosh rapporteerde een negatief bedrijfsresultaat. Het concern heeft niet bekend gemaakt hoeveel verlies er is geleden.

In het derde kwartaal daalde de omzet van het moederbedrijf van winkels als Invito en Scapino met 19,9 miljoen euro naar 213,3 miljoen euro. Volgens De Moor zijn consumenten zeer terughouden in het kopen van schoenen. Een deel van de omzetdaling is ook te wijten aan twintig winkelsluitingen dit jaar, waarvan tien in het afgelopen kwartaal.

Macintosh rapporteert verlies in derde kwartaal 2013

De online omzet steeg in het derde kwartaal met 15,7 procent naar 11,6 miljoen euro. Macintosh wil de komende tijd meer investeren in cross channel verkoop. "Tegelijk sluiten we onrendabele winkels. Doel is om met die transformatie succesvol uit 2013 en 2014 te komen. We hebben vertrouwen dat we daarin zullen slagen, ook omdat de eerste tekenen van economisch herstel zich lijken aan te dienen," zegt De Moor.

Het Nederlandse bedrijf is sinds het begin van het jaar bezig met een herstructurering genaamd 'Macfit'. Onderdeel van de reorganisatie is de sluiting van 110 fysieke winkels.

Volgens het schoenenconcern stijgt de conversie in de winkels en dalen de bezoekersaantallen minder sterk. Het bedrijf vertrouwt op de collecties. "Onze assortimenten slaan aan, en wij zijn in staat om consumenten in een moeilijke markt, naar onze winkels te trekken." Macintosh heeft daarom vertrouwen in het laatste kwartaal, waarin normaal gesproken het grootste deel van het bedrijfsresultaat wordt gerealiseerd. Of Macintosh 2013 kan eindigen met zwarte cijfers is onduidelijk, want het bedrijf verwacht dat het economisch herstel pas volgend jaar een positief effect zal hebben op de consumentenbestedingen.