Ook luxe modehuizen op groene toer

dinsdag 12 februari 2013

Na het laag- en middensegment is het groene virus ook overslagen op de luxemarkt. Valentino heeft een ambitieus plan aangekondigd om voor 2020 alle gevaarlijke chemicaliën uit de productieketen te bannen en beter papier en leer te gaan gebruiken.

Onlangs kwam Valentino al als meest milieuvriendelijke modehuis uit de bus na een onderzoek van Greenpeace. De milieuorganisatie stelde een lijst op met modehuizen die het meest en minst milieuvriendelijk zijn op basis van een onderzoek naar hoe ecologisch het productieproces van grote modehuizen is.

Greenpeace bracht onder meer in kaart hoe transparant de productieketen is, op welke manier luxemerken met afvallozing omgaan en wat zij doen tegen watervervuiling en ontbossing. Valentino kwam als beste uit de bus. Het Italiaanse luxemerk zette zich al eerder in om zoveel mogelijk chemicaliën uit het productieproces te weren. Nu belooft het modebedrijf voor 2020 alle gevaarlijke stoffen uit te productieketen te verbannen.

Ook pakt Valentino zijn leer- en papierbeleid aan. Nu gebruikt het modehuis papier uit regenwouden in Indonesië. Bij de productie worden koolstofrijke veengronden en tropische bossen vernietigd. Voortaan mag geen vezel meer afkomstig zijn van deze bronnen. Het modehuis gaat op zoek naar nieuwe leveranciers en streeft er naar om minstens 50 procent gerecycled papier te gaan gebruiken.

Het leer dat Valentino in collecties gebruikt mag vanaf 2015 niet meer afkomstig zijn van producenten die bijdragen aan ontbossing in de tropen. De vee-industrie is de grootste oorzaak van de ontbossing in het Amazoneregenwoud in Brazilië. Momenteel bezetten veehouders 62 procent van alle ontboste gebieden rondom de Amazone. De aanhoudende uitbreiding van de veehouderij is een belangrijke oorzaak van klimaatverandering. Bovendien heeft de veehouderij negatieve gevolgen voor inheemse gemeenschappen wiens leven afhangt van het bos en de biodiversiteit van het Amazoneregenwoud.

Toch zijn nog lang niet alle modehuizen overstag. Hoewel Stella McCartney een wereldwijd succesvol merk op wist te bouwen met haar duurzame, vegetarische mode, zijn er naast Valentino maar weinig merken die in haar voetsporen treden.

Salvatore Ferragamo en Louis Vuitton hebben bij Greenpeace aangegeven zich gedeeltelijk te willen gaan inzetten voor betere productiemethoden, maar Chanel, Prada, Dolce & Gabbana en Hermès zijn volgens de milieuorganisatie niet bereid om concrete maatregelen tegen ontbossing en watervervuiling te nemen.

Om de modehuizen net als Valentino overstag te krijgen, is Greenpeace begonnen met de campagne The Fashion Duel om de modewereld op te schonen. Met campagnes en handtekeningenacties via social media wil de organisatie duurzaamheid bij meer modehuizen op de agenda krijgen. Inmiddels hebben zo'n 5500 mensen via Facebook aangegeven de campagne te steunen.

Foto's: Valentino lente/zomercollectie 2013