Oud-Supertrashdesigner wil doorbraak eigen tassenmerk

maandag 30 december 2013

Drie jaar waren Sabri Ajari - voormalig ontwerper bij merken als Supertrash, Paul Warmer en Otazu - en zijn zakenpartner Estafano van Aanholt bezig om het merk Sabs te ontwikkelen en te lanceren. Vooral de productie van het accessoirelabel bleek een crime. Wat is daar zo moeilijk aan? Van Aanholt lacht schamper. "Dat zei ik drie jaar geleden ook."

Van Aanholt en Ajari leerden elkaar kennen bij het tijdschrift Life After Football, waar Van Aanholt salesmanager was. Toen het magazine een idee had voor een nieuw lifestyleconcept, vroegen ze Ajari het te helpen ontwikkelen. Het plan kwam uiteindelijk nooit van de grond, maar Van Aanholt had zijn nieuwe zakenpartner leren kennen, vertelt hij.

Ajari was in die tijd hoofdontwerper bij Supertrash - Van Aanholt : "Toen het merk nog niet echt was doorgebroken" - en hij was freelance accessoireontwerper. Ajari hield zich bezig met tassen, riemen en pumps. Omdat hij voor zichzelf wilde beginnen lanceerde hij Sabs. Het merk was te koop bij verschillende winkels, waaronder in de PC Hooftstraat. Maar Ajari was zoals het cliché: een creatieveling, geen verkoper. Van Aanholt: "Ik wel, dus we besloten onze krachten te bundelen."

Voormalig ontwerper van Supertrash en Smaak Amsterdam komt met eigen label Sabs

Hoewel Ajari en Van Aanholt door hun opleiding en eerdere werkervaring de spelregels van de modebranche hadden leren kennen, duurde het toch drie jaar om hun merk te ontwikkelen. "Het zoeken naar een geschikte fabriek is heel moeilijk, het is een grijze brei. Als je denkt dat connecties in de modebranche je kunnen helpen, kom je bedrogen uit. Over het algemeen zijn modemensen huiverig om hun contacten over leveranciers te delen. En als je dan eindelijk een fabriek hebt gevonden, willen ze geen kleine oplages produceren. Of ze kunnen niet voldoen aan onze kwaliteitseisen."

Uiteindelijk kwamen de heren terecht bij Wim Mutsaers Lederwaren, een Nederlands bedrijf met vijftig jaar ervaring in leerbewerking. "Onze accessoires worden in Nederland ontworpen en geproduceerd. De tassen zijn handgemaakt. Dat is ook aantrekkelijk voor retailers. We zijn serieus en hebben een goed verhaal," zegt Van Aanholt, die vijf winkels wist te strikken, waaronder Didato in Amsterdam en Amadee in Haarlem. Het merk heeft ook een eigen webshop, waar de ontwerpen alleen in taupe te koop zijn. Over twee weken volgen de andere kleuren: donkergroen en zwart. "Dan doen we bewust later, om tegemoet te komen aan retailers."

Sabs te koop bij vijf winkels in Nederland

“Sinds tien dagen staan er acht tassen van Sabs in één van onze winkels,” zegt Imke van Geel, eigenaresse van de vier modewinkels Image Wear in Utrecht. Ze heeft de collectie nog niet ingekocht, de tassen staan in consignatie. “Of ik het ga inkopen weet ik nog niet, er is tot nu toe nog niets verkocht.” Ze vindt wel dat de collectie van Sabs bij Image Wear past.

De eerste collectie van Sabs, de Noa-collectie, bevat handtassen, reistassen en multimedia-accessoires, gemaakt van zacht suède rundleder. Alle accessoires passen bij elkaar. "Mannen en vrouwen moeten een tas kunnen kopen, met een bijpassende hoes voor hun tablet." De ontwerpen hebben volgens Van Aanholt weinig poespas en zijn daardoor toegankelijk voor mannen.

Uiteindelijk moet Sabs een internationaal luxelabel worden. Van Aanholt is al in gesprek met buitenlandse winkels, inkopers en media. “Leuk dat ze die ambitie hebben,” zegt retailer Van Geel. “Al zijn tassen over het algemeen niet de makkelijkste artikelen om internationaal bekend mee te worden.” Van Aanholt: “We vergroten eerst onze zichtbaarheid, bij winkels, maar we denken ook aan verkooppunten in hotels, beautysalons, spa's en luchthavens."