Philipp Plein: 'Nederlanders zijn gek op mode'

vrijdag 29 november 2013

De introductie van een internationale naam op de Nederlandse markt krijgt meestal veel belangstelling en wordt breed uitgemeten in de media. Hoe kijken buitenlandse bedrijven daarop terug en hoe zien zij het Nederlandse fashion landschap een jaar later? Deel 4: Philipp Plein.

Wat werd vooraf van de nieuwe winkel verwacht?
Philipp Plein: "De verwachtingen waren hoog. De populariteit van Philipp Plein groeide in Nederland en we waren heel gelukkig met de locatie op de P.C. Hooftstraat. Deze plek leek voor ons perfect. Dat bleek te kloppen, sinds dag één loopt het storm."

Hoe is het achteraf uitgepakt? "Philipp Plein past perfect in Amsterdam. Het afgelopen jaar is een flinke database opgebouwd met vaste klanten, waaronder ook veel mensen van buiten Nederland die de winkel regelmatig bezoeken. De omzet groeit en de financiële targets zijn behaald."

Heeft het merk de Nederlandse markt veroverd?
"Jazeker! Philipp Plein was hier een jaar geleden nog niet zo bekend, maar daar heeft de komst van de winkel verandering in gebracht. Nu zie je het merk overal terug; in de Nederlandse bladen, op straat en in het uitgaansleven."

Heeft ons land Philipp Plein verrast?
"Nederlanders zijn gek op mode en geven er veel geld aan uit, dat is wel verrassend. Er zijn klanten die bijna iedere week iets nieuws komen kopen. Verder zijn onze Nederlandse klanten onderling totaal verschillend, maar dat komt ook door de diversiteit van het aanbod van Philipp Plein."

Wat was het mooiste moment van het jaar?
"De openingsavond was erg cool, maar dat zegt geloof ik iedereen. Vogue Fashion's Night Out in september en het feit dat Philipp Plein dit jaar op de covers van de Nederlandse Vogue en L'Officiel stond, was bijzonder. Dat toont het succes van het merk en de waardering uit de markt."

Komt er een tweede winkel van Philipp Plein in Nederland?
"Ik denk het wel, maar waar en wanneer kan ik nog niet zeggen."

Philipp Plein in het kort
Het label van de Duitse ontwerper Philipp Plein (1978) werd in 1998 opgericht in Zwitserland en brengt sinds 2004 kleding op de markt. Het bedrijf ging van start met interieurartikelen zoals meubels, lampen en manden en kleedjes voor honden. Philipp Plein is bekend van het beeldmerk met de lachende schedel in Swarovski-steentjes en het Rock 'n roll imago van de designer in z'n gescheurde spijkerbroek. De grote doorbraak kwam in 2003 toen Plein tijdens zijn eerste seizoen op de CPD in Düsseldorf naar eigen zeggen voor 100.000 euro aan tassen verkocht. Er is een couturelijn en in 2009 opende de eerste flagship store in Monte Carlo. Inmiddels zijn er 22 winkels in Europa en in Azië. Philipp Plein ging in december 2012 open in Amsterdam.