Pitti Uomo krijgt kapitaalinjectie van 2 miljoen

woensdag 08 januari 2014

De Italiaanse regering heeft dinsdag aangekondigd 2 miljoen euro vrij te maken voor de groei van mannenmodebeurs Pitti Uomo. Met het project ‘Firenze Hometown of Fashion’ wil de overheid Florence laten uitgroeien tot de internationale hoofdstad voor mannenmode.

“Wij zijn een multi-land. In Frankrijk is er alleen Parijs, wij hebben twee grote modesteden: Florence en Milaan,” aldus Claudio Marenzi, voorzitter van Sistema Moda Italië tijdens een persconferentie.

Om de titel van Florence als mannenmodehoofdstad eer aan te kunnen doen, gaat Pitti Uomo de elite van de Florentijnse mode aantrekken met vijf prominenten: Gucci, Salvatore Ferragamo, Pucci, Roberto Cavalli en Ermanno Scervino. Het doel van deze strategie is het beeld van Made in Italy en Pitti Uomo te versterken.

Door uit te breiden wil Pitti Uomo zijn positie als grootste mannenmodebeurs behouden

De investeringen komen op een belangrijk moment. Uit cijfers van Sistema Moda Italia blijkt dat er voor lente-zomer 2014 6 procent minder binnenlandse orders en 2,6 procent minder buitenlandse orders zijn. “Mannenmode blijft big business de komende tien jaar, vooral dankzij de groei in nieuwe markten,” legde directeur van Pitti Uomo, Gaentano Marzotto uit. “Om deze reden is concurrentie veel lastiger dan in het verleden.”

Door de grote namen uit de mannenmodewereld aan te trekken, wil Pitti Uomo zijn positie als belangrijkste vakbeurs voor herenkleding veilig stellen. Ook wordt evenementlocatie Fortezza da Basso in een nieuw jasje gestoken. De beursorganisator liet weten dat er samen met met de regio Toscane 80 miljoen euro wordt uitgetrokken voor de renovatie. In maart wordt het bouwproject gepresenteerd.

“Met deze projecten willen we aan de wereld uitleggen en laten zien wat Florence en de Italiaanse mode-industrie allemaal te bieden heeft,” aldus Charles Calenda, staatssecretaris van Economische Ontwikkeling tijdens de persconferentie.

Foto's: Pitti Uomo