Pitti succesvol, maar Italiaanse mode groeit slechts door export

donderdag 16 januari 2014

De bezoekers van Pitti Uomo zijn direct herkenbaar. Zelfs op de drukke straten van Florence, als ze de trein vanuit Milaan - de hoofdstad van Italiaanse mode die gedurende drie dagen om de titel moet wedijveren met Florence - zijn uitgestapt. "Wij hebben geen intentie de show naar Milaan te verplaatsen voor de Expo in juni 2015," luidde de duidelijke boodschap, in antwoord op speculatie over een mogelijke verandering.

Onder de top trends die tijdens de 85e editie van het evenement werden gepresenteerd zag men pakken met een kleermakerssnit gepaard met excentrieke, kleurrijke sjaals of zelfs een zeer sportieve look met gympen in het goud, camouflage kleuren of zebrastrepen, vaak limited editions. Brunello Cucinelli, de meester van Italiaans kasjmier, roemde de elegantie van de pakken en riep dat Italiaanse stijl weer zegeviert.

Lager dan verwachte groei voor Italiaanse herenmode

Maar hoe gaat het achter de schermen werkelijk met de Italiaanse modesector? De cijfers spreken voor zich: lager dan verwachte groei, ook in de 'ontwikkelingsmarkten'. Volgens de schattingen die door Smi werden uitgebracht, zou de sector een positief resultaat voor 2013 moeten rapporteren, maar met een omzet die nauwelijks hoger is dan in 2012. De omzet zou een aanhoudende groei van 1 procent naar ruim 8,6 miljard euro moeten tonen.

De resultaten zijn wederom aangetast door de daling van de binnenlandse vraag, een factor die, vooral tegenwoordig, merken als Cesare Piaciotti gedwongen heeft een regeling aan te vragen bij hun schuldeisers. Met andere woorden, de grote drijver van de Italiaanse herenmode industrie in 2013 was nogmaals de externe markt, met name buiten Europa, al was het minder dan in dezelfde periode in 2012. Verwacht wordt dat de omzet in het buitenland met 3,7 procent, oftewel 5,2 miljard euro, zal zijn gegroeid.

Dat er veel aandacht van buitenlandse inkopers was, met name uit Japan, Duitsland, Groot Brittanië, Rusland, Frankrijk, Spanje en Turkije, was duidelijk. Er waren 21.000 buitenlandse inkopers aanwezig bij Fiera. Het begin verliep een beetje traag als gevolg van de vroege startdatum van 7 januari, maar liep het aantal snel op, vooral vergeleken met januari 2012.

"Ons is opgevallen dat er onder de deelnemers aan de show, en diegenen die meededen aan de speciale evenementen, behoefte aan groei is. Zij willen de bestaande markten consolideren en nieuwe en ontwikkelingsmarkten veroveren," zegt Raffaello Napoleon van Pitti Immagine.

Diesel Black Gold, een lijn die door Andreas Melbostad werd ontworpen, was de katalysator van de shows voor heren. De collectie werd geïnspireerd door het leger, met een rock style edge. Leren jacks en camouflage items wisselden elkaar af. Rock zit in het DNA van Diesel, en was ditmaal ook het thema van Pitti Uomo.

Door onze Italiaanse correspondent