Poppintags biedt alternatief voor Marktplaats

dinsdag 07 januari 2014

Sinds rapper Macklemore zijn nummer 1-hit Thrift Shop vorig jaar uitbracht, is de term poppin’ tags een heus begrip geworden in Amerika en daarbuiten. Heel toepasselijk, vond het team van Pulsar Online Marketing, het internetbedrijf achter een nieuwe advertentiesite voor kleding.

De initiatiefnemers kwamen op het idee voor een nieuw online kledingverkoopplatform door de vrouwen in hun omgeving. De vriendin van een van de ondernemers opperde het idee nadat verschillende kledingverkoopsites, waaronder Fashionfinds.nl, ophielden te bestaan. “Maar de behoefte onder jonge dames om hun kleding online te verkopen bleef,” vertelt Maarten Dik, een van initiatiefnemers. “Voor veel vrouwen is het een hobby. Wij zijn in het onderwerp gedoken en besloten met Poppintags op de vraag in te springen.”

'Veiliger en eenvoudiger alternatief voor Marktplaats'

Naar eigen zeggen is Poppintags een ‘veilig’ en ‘vele malen eenvoudiger’ alternatief voor het met advertenties overstelpte Marktplaats. Na onderzoek van Pulsar Online Marketing bleken er veel minpunten aan de grootste Nederlandse advertentiesite te zitten. “Marktplaats heeft te veel advertenties. Klanten moeten het opnemen tegen bedrijven en bovendien is er veel oplichting,” aldus Dik.

Om oplichting tegen te gaan, is een Facebookprofiel verplicht om gebruik te kunnen maken van Poppintags.nl. Door middel van deze koppeling weten koper en verkoper met wie ze zaken doen. De betaling vindt plaats via iDeal, waardoor een verkoper niet hoeft te wachten op geld maar direct kan overgaan tot verzending. Een koper heeft tweedehands kleding dus snel in huis.

Eigen webshop binnen Poppintags

Bovendien is Poppintags vrij van advertenties, wat het gebruiksgemak volgens de initiatiefnemers enorm vergroot. Daarnaast krijgt elke verkoper een eigen webshop binnen Poppintags. Verkopen via de nieuwe kledingverkoopsite is op basis van commissie. Poppintags vraagt vijf procent bemiddelingskosten over elk verkocht item, waarvan een deel aan een goed doel naar keuze wordt geschonken. De rest van het geldbedrag wordt overgemaakt naar de verkoper.

Hoewel het een zware opgave lijkt om met Marktplaats, dat dagelijks 1,3 miljoen bezoekers trekt, te concurreren, zijn de initiatiefnemers ervan overtuigd dat Poppintags een succesverhaal kan worden. “Het lijkt te werken. In zeer korte tijd zijn er honderden producten toegevoegd door een paar honderd gebruikers. Bovendien wijzen gespecialiseerde marktplaatsen in andere sectoren uit dat het heel goed mogelijk is om naast Marktplaats te bestaan,” aldus Dik.

Momenteel werkt het team hard om naamsbekendheid te krijgen onder meer door in de publiciteit te treden, via zoekmachineoptimalisatie en marketingcampagnes via Facebook. Dik: “Een voorspelling over het verloop van Poppintags doen is lastig, maar we hopen dat door de mogelijkheid om advertenties te delen via Facebook en Twitter, voor een sneeuwbaleffect gaat zorgen.”