Qatar vergroot belang in mode met eigen luxemerk

woensdag 29 augustus 2012

De Arabische oliestaat Qatar gaat een eigen luxemerk op de markt brengen: Qela. De Qatar Luxury Group, gefinancieerd door stichting Qatar Foundation, wil het label wereldwijd gaan lanceren in modesteden als New York, Parijs, Milaan, Hongkong, Tokio en Londen. Dat meldt de Huffington Post.

Volgens een bron is het merk al actief op zoek naar winkelpanden in New York en Parijs. In de Franse hoofdstad zou Qela een pand op het oog hebben in de rue Saint-Honoré, waar ook Dior, Louboutin, Prada, Hermès en Dolce & Gabbana zijn gevestigd. Echter, een woordvoerder van Qela laat weten dat de eerste prioriteit een winkel in Doha, de hoofdstad van Qatar is. “We willen Qela opstarten als lokaal label. (…) Met de tijd willen we het merk uitbreiden tot een internationale naam.”

Het is niet de eerste stap die Qatar in de modebranche zet. In juli nam Mayhoola for Investments, een beleggingsfonds van particuliere investeerders uit Qatar, het Italiaanse modehuis Valentino voor 700 miljoen euro over. Ook heeft de oliestaat een aandeel in luxeconcern LVMH en is het land meerderheidsaandeelhouder van het Franse accessoiresmerk Le Tanneur. Onlangs kocht Sheikha Mozah, de vrouw van huidige emir van Qatar sjeik Hamad, een aandeel van 34 miljoen euro in het luxe accessoiresmerk Anya Hindmarch.

Ook heeft Qatar de afgelopen jaren diverse investeringen gedaan in Franse luxehotels, zoals Hotel Du Louvre, het Royal Monceau Hotel Lambert en Concorde Lafayette in Parijs, de Martinez en het Carlton in Cannes en Palais de la Méditeranée in Nice. De Qatarezen hebben ook een aandeel in het Société des Bains de Mer, eigenaar van verschillende luxehotels in Monaco. Met deze investeringen en een eigen luxemerk in het verschiet ziet het ernaar uit dat Qatar geleidelijk wil integreren in de high fashion markt. De merknaam Qela is al in tientallen landen wereldwijd vastgelegd, waaronder Amerika, Zwitserland en Frankrijk.

Met sportmerk Burrda wil Qatar ook de sportbranche veroveren
Naast de luxemarkt heeft Qatar ook zijn pijlen gericht op de sportmarkt. Sinds de staat voetbalclubs PSG en Malaga kocht, heeft Qatar ook een eigen sportmerk op de markt gebracht: Burrda. Het label heeft een ambitieus doel, namelijk Nike en Adidas van hun troon afstoten als wereldleiders op het gebied van sportkleding. Of Qatar het in zich heeft om na de rijkste Arabische dankzij de enorme olie- en gasbronnen die het land rijk is ook een grote speler in de mode- en sportwereld te worden zal de toekomst uitwijzen, maar het wereldkampioenschap handbal en het wereldkampioenschap voetbal die in respectievelijk 2015 en 2022 plaatsvinden in Qatar, zullen beslist bijdragen aan de naamsbekendheid van Burrda.

Foto 1: Het logo van Qela
Foto 2: Valentino