Reclameshirt als opvolger van Recessieboxer Zeeman

woensdag 25 juli 2012

‘Zeeman in de P.C. Hooft?!’ ‘Hét fashion item van deze zomer al gevonden?’ Het zijn Facebook-posts van Zeeman. Na de gratis recessieboxer brengt de textielsuper nu een gratis T-shirt via Repudo. De campagne is de zoveelste marketingactie van Zeeman die moet bijdragen aan de het trendy imago van de keten en bijbehorende slogan: ‘Er goed uitzien hoeft niet duur te zijn’.

Met Repudo – een app van Nederlandse makelij- is het mogelijk om een tekst, foto, video of audiobericht neer te leggen op elke gewenste locatie ter wereld. Zeeman maakt er momenteel als één van de eerste modebedrijven gebruik van. Afgelopen herfst strooide webwarenhuis Wehkamp.nl al met digitale cadeau’s.

Zeeman laat felgele T-shirts achter op droplocaties in Amsterdam - zoals de P.C. Hooftstraat -, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem, Utrecht, Amstelveen, Hoek van Holland, Hilversum en op het strand van Scheveningen. Wie uitgerust is met smartphone met gps, kan het digitale shirt met Zeeman-logo op locatie oppakken met zijn telefoon. De vinder moet vervolgens zijn gegevens achterlaten om het echte kledingstuk thuisgestuurd te krijgen. Via Repudo.com/zeeman is te zien waar de zogeheten ‘reclameshirts’ zich precies bevinden. Meer dan driehonderd T-shirts kunnen momenteel nog ‘opgepakt’ worden. Vanaf augustus is het Zeeman-shirt ook te bestellen via de website van de keten. De prijs is nog niet bekend gemaakt.

De Hollandse textielsuper is nu zo’n tweeënhalf jaar bezig met een imagoverandering. Het Zeeman-merk had een update nodig en kwam met acties als breipatroon Muts Have, de gratis Zeeman-boxer, de Bas Kosters collectie, de lijn van Frank op de Amsterdam Fashion Week en Destroy Your Jeans, waarbij consumenten hun goedkope Zeeman boyfriend of skinnyjeans aanschaffen, en deze vervolgens zelf toetakelen met bijvoorbeeld koffievlekken, rafels, gaten en scheuren. Jacques van der Bom, manager marketing en communicatie van Zeeman, over de nieuwe strategie: “Het updaten vindt op tal van terreinen plaats. We draaien aan alle knoppen, behalve aan de P van Prijs.”

Modemarketingdeskundige Ronald van Hove uitte zich eerder al kritisch tegenover de nieuwe weg die de textielsuper heeft ingeslagen. Vorig jaar zei hij tegen FashionUnited: “Het ging toch hartstikke goed met Zeeman?” Volgens Van Hove stond het bedrijf bekend om zijn no nonsense mentaliteit, dat geen geld over de balk smijt met dure campagnes en hippe winkelinrichting. “Het lijkt me niet slim om je als bedrijf te willen profileren op hippe en betaalbare mode. Dat segment is al redelijk vol met winkels als H&M, Primark en in iets mindere mate Zara. Ik denk dat ze met hun guerillatactiek vooral reuring willen bewerkstelligen. Willen zeggen, ‘kijk eens, wij zijn er ook nog’.”