Retailrevolutie: bedrijven die niet meedoen verdwijnen

woensdag 06 maart 2013

De Nederlandse detailhandel werd in de maand januari getroffen met vier keer zo veel faillissementen in vergelijking met vorig jaar. Vooral mode- en schoenenwinkels zijn over de kop gegaan, meldt kredietorganisatie CreditSafe aan RTL Nieuws. Volgens het ING Economisch Bureau houdt de malaise in de detailhandel nog wel even aan.

In januari 2013 werden 359 retailbedrijven failliet verklaard. Een jaar geleden waren dat er nog 85. Over heel 2012 bedroeg het aantal failliete winkels 1215. Ook groothandels gericht op mode en bouwmaterialen kwamen dit jaar al vaak in de problemen. Dat heeft te maken met het slechte klimaat in de retail.

De omzet in de detailhandel zal dit jaar nog verder krimpen. Het ING Economisch Bureau verwacht dat retailers de omzet dit jaar met 0,5 procent zien dalen. In een rapport laat de bank weten dat de markt in 2014 zal stabiliseren.

Toch zijn er binnen de segmenten kleding en schoenen formules die succes behalen. Als voorbeeld noemt ING de Ierse modeketen Primark. Betaalbare mode scoort goed in het huidige klimaat van Nederland. De bank ziet in de modebranche vooral een strijd om de klant. Omdat consumenten dit jaar niet meer geld gaan uitgeven aan kleding, zullen bedrijven winst moeten halen uit het veroveren van marktaandeel.

Dirk Mulder, sectormanager bij het ING Economisch Bureau: “Door onder andere de opkomst van e-commerce staan we aan de vooravond van een retailrevolutie. Bedrijven die niets doen zullen verdwijnen. De veranderde tijd vraagt dus om een andere aanpak. De ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, dus zorg dat je meegaat.”

Winkeliers zullen hun strategie moeten aanpassen als ze willen overleven. Er is meer nodig dan vriendelijk personeel en een goede webshop. Zaken als een geautomatiseerd bestelsysteem, een toegankelijke database met klantgegevens en het juiste gereedschap om die te analyseren, acht ING noodzakelijk. Mulder vindt dat retailers nog te weinig klantgericht werken.