Samsøe & Samsøe wil geen eendagsvlieg zijn

dinsdag 29 oktober 2013

Een koffiemachine? CEO Peter Sextus Rasmussen en architect Morten Hedegaard keken raar op. Maar Leander Struijk, country manager voor de Benelux, bleef strijden voor een koffiezetapparaat in de eerste Nederlandse winkel van het Deense merk Samsøe & Samsøe. Struijk wilde een huiskamersfeer. “Het merk komt het beste tot z’n recht in een luxe boetiek.”

Anderhalf jaar geleden, een half jaar na zijn aantreden bij Samsøe & Samsøe, kreeg Struijk groen licht om te zoeken naar een geschikt pand in Amsterdam. “We zochten hoofdzakelijk in de Negen Straatjes, maar de realiteitszin is daar een beetje verdwenen. De huurprijzen per vierkante meter zijn ontzettend hoog en over de traffic hoor ik wisselende geluiden. Sommige ondernemers vertelden me dat het te stil is.”

Uiteindelijk opende de eerste Samsøe & Samsøe-winkel buiten Scandinavië afgelopen weekend in de Utrechtsestraat in Amsterdam. “We waren liever eind augustus open gegaan, aan het begin van het seizoen, maar we moesten nog wachten tot de verbouwing klaar was. Het was het wachten waard,” zegt Struijk. “We hebben de intentie om hier voor een lange tijd te zitten, dus die paar maanden maken dan niets meer uit. Onze CEO Peter Sextus Rasmussen zegt altijd dat een winkel als een kind is. Je moet het koesteren en aandacht geven en er zeker 25 jaar voor zorgen.”

Architect Morten Hedegaard richtte de winkel in Amsterdam in, net als de andere veertig monobrandstores van het merk. In overleg met Struijk en Sextus Rasmussen werd het een lichte en strakke winkel met witte muren. “De andere winkels in de straat zijn donker en hebben een muur van oude stenen. Wij wilden daarom een andere, frisse sfeer,” zegt de country manager.

Samsøe & Samsøe opent eerste winkel in Nederland

Sinds Struijk in 2011 aantrad bij Samsøe & Samsøe – het merk met dames- en herenkleding werd in 1991 gelanceerd door de gebroeders Claus en Preben Samsøe – groeide het aantal verkooppunten van achttien naar negentig. Het merk opende shop-in-shops in Maison de Bonneterie en er kwam een hoofdkwartier in Halfweg. Eigenlijk wilde Struijk, die voorheen bij JC Rags werkte, agent worden voor het Deense merk. “Ik heb gesprekken gehad, maar ze hadden geen interesse. Samsøe had net drie agenten gehad in de Benelux en het werkte niet, terwijl het merk wel veel potentie zag in de markt.” Struijk kreeg de vraag of hij geen country manager wilde worden. “Dat is wel iets heel anders dan mijn eigen agentschap, maar gelukkig heb ik geen moment spijt gehad. Ik heb veel vrijheid, mag deals sluiten, mensen aannemen. Het is heel zelfstandig, precies wat ik wou.”

Is hij niet bang dat de populariteit van Scandinavische mode zal afnemen? “Nee, de collecties zijn meer Europees dan heel Scandinavisch. Als je een Deense designer zijn gang laat gaan wordt alles oversized en in een A-lijn. De kleding van Samsøe is modisch, maar ook heel draagbaar. Als wij hier vinden dat het silhouet slanker of sexyer mag, dan doen de ontwerpers daar wat mee. Bovendien willen we qua stijl niet in een hokje gestopt worden. We verkopen avondjurken maar ook gebreide joggingpakken, we willen onze klanten aankleden van maandag tot zondag.”

Struijk wil in de Benelux gestaag groeien, hij wil geen hype. Voor België wil Struijk de komende tijd een eigen salesteam opzetten en een winkel in Antwerpen openen. In Nederland wordt al gekeken naar panden in Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Later wil Struijk misschien nog filialen in Haarlem, Den Haag, Maastricht en toch nog in de Amsterdamse Negen Straatjes. “We hebben een goede makelaar, met een sterke positie in zowel Nederland als België. Vanaf 2014 gaan we echt zoeken naar nieuwe winkels.”

Yasmine Esser