Sanne Jansen lanceert slow fashion systeem

woensdag 01 februari 2012

Showcollecties, cruisecollecties, pre-fallcollecties, pre-springcollecties. Beginnende ontwerpers kunnen bijna niet meer opboksen tegen de velen collecties die modehuizen als Chanel en Dior jaarlijks presenteren. Het is een te groot risico om een collectie in productie te nemen die op basis van consignatie verkocht wordt, maar wel nodig om te kunnen groeien als modebedrijf.

Daar heeft de 32-jarige ontwerpster Sanne Jansen iets op bedacht. Na vier jaar elk seizoen een damescollectie te hebben ontwikkeld, vond Jansen het tijd voor een nieuw concept. Ze nam een break, schreef een ondernemingsplan en lanceert vandaag haar nieuwe merk: by Sanne Jansen. Voortaan presenteert Jansen eens per maand één outfit voor mannen en één voor vrouwen die vervolgens meerdere seizoenen verkrijgbaar blijven, zolang het materiaal op voorraad is. In totaal produceert Jansen twintig outfits per jaar, tien voor hem en tien voor haar. Haar eerste ontwerpen voor de maand februari bestaan uit een okergeel pak en een witte blouse met vierkantenmotief voor mannen en een zalmroze jurk met smal tailleriempje voor vrouwen.

Met haar slow fashion wil Jansen niet tegen het systeem aanschoppen, maar op haar eigen manier kunnen doorgroeien tot een gevestigd merk. "Ik wilde een systeem voor mezelf verzinnen waardoor ik als klein label niet te buit ga aan de collecties, maar toch voldoe aan de vraag om steeds iets nieuws te presenteren,” legt Jansen uit. “Die twee werelden wilde ik vatten in een kleinschalig concept. Deze opzet past meer bij mezelf en is beter te doseren dan twee collecties per jaar.”

Haar nieuwe manier van produceren is wel een tegenreactie op massaconsumptie en de wegwerpmaatschappij. Door het ontwerp in de collectie te houden totdat het materiaal niet meer leverbaar is, wil Jansen bijdragen aan de langere houdbaarheid van design. “Het concept is duurzaam in de zin dat er zo’n groot aanbod van mode is. Door één ontwerp per maand te maken, kies ik voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Want een collectie van honderdvijftig items maken, is dat echt nodig? Wat mij betreft niet. Ik hoop dat mensen bewuster gaan kiezen voor kleiner,” aldus de ontwerpster.

Retailers hebben volgens Jansen enthousiast gereageerd op haar concept. Vanaf vandaag liggen haar eerste twee ontwerpen bij Options! in Amsterdam en Guten Appetit in Tilburg.”Voor winkels is het concept interessant, omdat er door het seizoen heen steeds iets nieuws in de winkel hangt zonder dat retailers met een enorme bulk zitten,” aldus Jansen. 1 maart opent Jansen ook een webshop waar haar ontwerpen verkrijgbaar zijn.

Sanne Jansen studeerde modevormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht en behaalde haar masterdiploma Mode, Vormgeving en Strategie aan de ArtEZ in Arnhem. Na een masterclass door de Japanse ontwerper Akira Minagawa in het Audax Textielmuseum in Tilburg werd Jansen uitgenodigd als artist-in-residence bij diens label Minä Perhonen in Japan. Sindsdien werken zij regelmatig samen.