Selfridges alweer beste warenhuis van de wereld

dinsdag 13 mei 2014

Voor de derde keer is het Britse Selfridges uitgeroepen tot 'Beste warenhuis ter wereld'. De premium retailer versloeg concurrenten als Macy's, John Lewis en Harrods op de bijeenkomst van de Intercontinental Group of Department Stores (Igds) in Singapore. Selfridges kan zichzelf het warenhuis der warenhuizen noemen, want geen enkel ander bedrijf won de prijs zo vaak als het Britse grootwinkelbedrijf.

Selfridges won de prijs ook in 2010 en 2012. De award, uitgereikt door de Igds, de brancheorganisatie die meer dan 35 topwarenhuizen ter wereld vertegenwoordigt, wordt gezien als de hoogste onderscheiding voor warenhuizen.

"We hebben geweldige jaren achter de rug, sinds de eerste prijs," zegt Anne Pitcher, directeur van Selfridges, bij de uitreiking van de prijs. We raken hierdoor nog gemotiveerder om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen en consumenten een unieke en bijzondere winkelervaring te bieden."

Waarom Selfridges het beste warenhuis ter wereld is

De genomineerde warenhuizen moesten hun boekhouding op tafel gooien om in aanmerking te komen voor de prijs. Ook werden de klantenservice en in-store experience beoordeeld.

Selfridges staat bekend als een plek waar consumenten zowel high street koopjes als designer-items kunnen scoren. Het warenhuis heeft een enorme foodhall en een 2500 vierkante meter grote Denim Studio. Volgens het Britse bedrijf is het de grootste denimafdeling van de wereld. Onlangs kwam het concern met een Fragrance Lab. In de futuristisch aangeklede ruimte kunnen consumenten hun favoriete geur ontdekken. Klanten krijgen voor 65 pond een gesprek over hun karakter en parfumvoorkeuren, waarna ze een flesje in ontvangst nemen van 50 ml, met de voor hun geselecteerde geur.

Vorig jaar kreeg Selfridges veel publiciteit met de 'No Noise' campagne. Volgens Selfridges is de mens niet ontworpen om te multitasken en kunnen consumenten rust vinden in de winkel. Het bedrijf kwam daarom met een quiet shop. Merken, waaronder Levi's en Crème de la Mer, verkochten in de shop-in-shop hun producten, maar dan zonder logo. "Zonder de logo's wordt er weer gefocust op het product zelf," zei Alannah Weston, creatief directeur bij de retailer, tegen het Britse Global News.

De Bijenkorf focust ook op luxe merken

Het Nederlandse warenhuis de Bijenkorf en het Britse Selfridges hebben sinds 2010 dezelfde eigenaar: de Selfriges Group. Net als Selfrigdes wil de Bijenkorf een premiumwinkel zijn. De Selfridges Group investeert de komende vijf jaar ruim 200 miljoen euro in die strategie. De filialen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht worden omgebouwd tot flagship stores naar voorbeeld van Amsterdam. Tegelijkertijd wordt het merkenportfolio verder aangevuld met nieuwe labels.