Soboho zelfstandig verder na lancering bij the Sting

donderdag 02 januari 2014

Na drie collecties voor the Sting te hebben gemaakt, gaat het label Soboho - met nonchalante, casual chique mode-items met een bohemian touch - zelfstandig verder. Het doel is: binnen één à twee jaar zestig verkooppunten in Nederland en Duitsland. Kirsten Nommensen van Soboho: "Boho is een way of life. Het is niet dat we overal een veer en een kraal op plakken."


Soboho zag het levenslicht dankzij Herman Franzen van the Sting. Kirsten Nommensen was vooral bezig met het in 2011 opgerichte merk Gypsetters, dat bij zo'n zestig Nederlandse winkels ligt. Ook heeft het merk verkooppunten in Duitsland, Oostenrijk, Spanje, België, Frankrijk, Italië en Zwitserland. "We begonnen Gypsetters met tassen, daarna kwamen de sieraden en tot slot de kledinglijn. Nu zijn we vooral bekend van de gilletjes van Mongolian lamb fur."

De directeur van the Sting had zijn oog laten vallen op het modemerk met handgemaakte items. Hij wilde ook wel een bohemiancollectie bij the Sting hebben hangen. Een samenwerking, voor drie collecties, was geboren. Nommensen: "Het leek ons meteen een geweldig idee om een tweede lijn te ontwikkelen voor Gypsetters, voor een breder publiek. We ontwierpen de collecties van Soboho exclusief voor the Sting, natuurlijk met de doelgroep van de modeketen in ons achterhoofd. We produceerden in samenwerking met de producenten van the Sting."

Modelabel Gypsetters heeft een zusje: Soboho

Volgens Nommensen deed Soboho het goed bij de Nederlandse modeketen. "Vooral de zomerjurkjes liepen waanzinnig. We ontvingen veel positieve reacties, zowel van winkeliers als van consumenten die wilden weten waar Soboho nog meer te koop was." The Sting besloot zich na de samenwerking echter weer op de eigen merken te concentreren. Nommensen gaat wel door met Soboho. Volgende maand wordt de nieuwste collectie gepresenteerd op de Modefabriek in Amsterdam en op Show & Order in Berlijn.

De collectie is inmiddels gevarieerder. "De kleding is nog steeds nonchalant, casual chic met een etnische inslag. We laten ons inspireren door verschillen culturen. Maar waar het duurste item eerst een jas was van 89 euro, is dat nu een jas van 250 euro. Een top is 39 euro. De collectie is niet veel duurder geworden hoor, want we richten ons nog steeds op een grote doelgroep, maar het prijsplafond is weg." Bang dat de boho-trend binnenkort overwaait is Nommensen niet. "De collectie is tijdloos. Bohemian zie ik als een way of life. Het is niet dat we overal een veer en een kraal op plakken, of dat ieder kledingstuk een Aztekprintje heeft."

Voormaliglabel van the Sting heeft buitenlandse ambities

Het doel met Soboho is binnen een paar jaar zestig verkooppunten te vinden. Ook wil het merk meteen naar Duitsland. Nommensen: "We hebben voor Gypsetters al klanten in Duitsland. En Show & Order leek ons een fijne, kleine beurs voor hippe merken. We zijn vorig jaar al even naar Berlijn gereisd, om te kijken of ons merk bij de beurs past." Soboho zal naast twee hoofdcollecties, ook veel tussencollecties produceren. "We willen kort op de markt zitten. En we merken dat winkeliers het belangrijk vinden dat ze het hele jaar door kunnen orderen."