Striktere regels bij Bread & Butter

maandag 03 juni 2013

Wie geen inkoper, winkeleigenaar, journalist of zakenpartner van een exposerend merk is, en toch Bread & Butter wil bezoeken, kan een rekening verwachten van 500 euro. Daarnaast worden medewerkers van verticale bedrijven strenger geweerd. De Berlijnse modebeurs heeft de regels verder aangescherpt.

In september vorig jaar kondigde Bread & Butter directeur Karl-Heinz Müller al aan strenger te worden. Merken die niet pasten bij het thema ‘street- en urbanwear’ ontvingen een brief, waarin stond dat ze niet meer welkom waren. Ook sprak hij toen al over de entreeheffing voor bezoekers, die vanaf deze zomer in gaat.

Retailers, inkopers, agenten, distributeurs en journalisten mogen nog altijd gratis naar binnen. Voor medewerkers van weverijen, fabrieken, modellenbureaus en makelaars wordt de entreeheffing 500 euro per persoon, voor een ticket van drie dagen. "Eigenlijk wilde ik meer geld vragen," aldus Müller tegen Textilwirtschaft.

Het nieuwe prijsbeleid is volgens de beursorganisatie noodzakelijk vanwege de internationale betekenis van het event en de hoge bezoekersaantallen. Bread & Butter zou meer zijn dan alleen een trade show, het is een handels- en communicatieplatform voor de hele mode-industrie. Tegelijkertijd zegt de organisatie in een persbericht dat Bread & Butter wil focussen op het doel van een beurs: de collecties moeten verkocht worden aan winkeliers en inkopers.

Medewerkers van verticale bedrijven - bedrijven die de hele bedrijfskolom controleren en opereren als winkelier, merk en productontwikkelaar tegelijk - worden vanaf nu strenger geweerd. Wie werkt bij modebedrijven als H&M, Inditex, Primark, Uniqlo, Esprit of New Yorker mag niet naar binnen. "Deze groep heeft geen intentie om collecties in te kopen van onze exposanten," aldus de beursorganisatie. "Deze groep is irrelevant voor merken op de beurs en daarom niet welkom. Ook consumenten die enthousiast zijn over mode krijgen geen toegang."

De strengere regels voor exposanten en bezoekers maakt de komst van Bestseller naar Bread & Butter des te opvallender. Het Deense modeconcern, met twaalf merken en 3000 eigen winkels, liet vorige maand weten een ruimte van 6000 vierkante meter af te huren op de Berlijnse beurs. Een half jaar geleden vond Bread & Butter nog dat er geen plaats was voor alle Bestseller labels: J. Lindeberg, Jack & Jones, Junarose, Mamalicious, Name It, Only, Object, Outfitters Nation, Pieces, Selected, Vero Moda en Vila.