Studenten hebben hit met verkoopplatform United Wardrobe

maandag 17 maart 2014

Awh, mag deze ook voor minder?” Vraagt een potentiële koper aan de verkoper van een trui met fotografische hamburgerprint in een open chat op de advertentiepagina. Mailen? Veel te omslachtig. Door te chatten kunnen koper en verkoper snel en makkelijk contact hebben op de nieuwe online kledingverkoopsite United Wardrobe.

Het is een van de oplossingen waarmee United Wardrobe een gebruiksvriendelijk en veilig alternatief voor Marktplaats wil zijn. Een andere tool is betalen via Ideal. Door het geld van kopers veertien dagen vast te houden totdat het item is afgeleverd, gaat het verkoopplatform oplichting tegen. Verkopers zijn verplicht om pakketten binnen vijf dagen op de post te doen.

Doen zij dat niet, dan krijgen ze een boete. Indien de verkoper niet reageert na betaling en geen bewijs van verzending aantoont, gaat United Wardrobe de adresgegevens checken en telefonisch contact opnemen. Is er geen contact mogelijk, dan annuleert de website de verkoop en wordt het geld teruggestuurd naar de koper.

Gebruikers worden beschermd tegen oplichting

Inmiddels zijn er vijfhonderd transacties geweest, allen zonder problemen. “Door de drempel om via United Wardrobe te verkopen hoog te maken, kunnen we oplichting tegengaan," aldus mede-oprichter Thijs Verheul. Samen met twee vrienden lanceerde hij begin januari online kledingplatform United Wardrobe.

De drie studenten Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen kwamen op het idee voor de advertentiesite door een vriendin die veel via Marktplaats, eBay en verkoopgroepen op Facebook kocht en verkocht, maar dat beviel niet goed. Volgens haar staat er ‘te veel troep’ en ‘namaak merkkleding’ op de websites waardoor het lang zoeken is en bovendien kun je er als koper niet op vertrouwen dat de verkoper het product daadwerkelijk opstuurt.

“Zo zijn we op het idee gekomen voor een online kledingplatform waar veilig spulletjes verkocht en gekocht kunnen worden op een hippe en leuke manier,” aldus de jonge ondernemer. De studenten zijn oplossingen gaan bedenken om oplichting tegen te gaan en het aanbod ‘schoon’ te houden.

United Wardrobe onderscheidt zich met een jonge doelgroep

Lingerie en uitgelubberde H&M’etjes zijn namelijk niet welkom op United Wardrobe en worden dan ook verwijderd. “Soms glipt er iets tussendoor of laten we het erop staan, maar daar willen we steeds strenger in worden. We willen ons onderscheiden door ons op fashion en vintage te richten voor jongens en meisjes tussen de 15 en 24 jaar," aldus Verheul.

De website werkt op commissiebasis: United Wardrobe houdt 10 procent van het totaalbedrag in. Inmiddels trekt de website 2000 unieke bezoekers per dag en telt de website 2500 gebruikers en 8000 advertenties. Omdat de ondernemers weinig budget hebben, trekken zij nieuwe klanten door social media-kanalen als Facebook en YouTube. Met effect. “Het gaat heel erg goed. Ver boven verwachting, eigenlijk. Afgelopen weekend is het idioot druk geweest en zaten we op honderd aanmeldingen en twintig à dertig transacties per dag. Dat toont wel aan dat er behoefte aan was," aldus Verheul.

Plannen om uit te breiden zijn er inmiddels ook al. Er is een United Wardrobe-app in de maak en zodra de ondernemers zijn afgestudeerd, gaan ze aan de slag met een Engelstalige website. In Nederland verwacht Verheul nog twintig à dertig keer zo groot te kunnen worden. “We gokken dat we in Nederland 50.000 gebruikers kunnen halen.”