Suitsupply opent eerste shop-in-shop wereldwijd

donderdag 17 april 2014

Suitsupply, het Nederlandse mannenlabel dat momenteel flink aan de weg timmert in de Verenigde Staten met reeds elf eigen winkels, opent deze zomer haar eerste shop-in-shop in Dallas. Begin augustus maakt het luxe warenhuis Stanley Korshak, met labels als Brunello Cucinelli en Ermenegildo Zegna, een kleine 100 vierkante meter vloer vrij voor de komst van de pakkenspecialist.

Suitsupply shop-in-shop is eerste stap in verdere uitbreiding

In de shop-in-shop kunnen klanten straks terecht voor de luxere lijnen, die het goed doen in Amerika en passen bij de andere merken in het warenhuis. De shop-in-shop ziet er net zo uit als eigen winkels van Suitsupply, met speciaal voor het label gemaakte muren, vloer en inrichting. Ook is er, zoals klanten van het label gewend zijn, een kleermaker aanwezig die de pakken verstelt als dat nodig is.

De directie van het warenhuis benaderde Suitsupply zelf, vertelt vice president en partner bij Suitsupply, Nish de Gruiter, in een telefoongesprek met FashionUnited. Hij kent de eigenaar van het high end warenhuis, CEO Crawford Brock, nog uit de tijd dat hij voor Brunello Cucinelli werkte en heeft altijd contact met hem gehouden. "Het aanbod van Stanley Korshak was een kans die we niet wilden laten liggen. Drie jaar geleden zijn we met een eerste Amerikaanse winkel in SOHO, New York begonnen. Op dit moment hebben elf winkels in de Verenigde Staten en onlangs hebben we ook onze eerste winkel in Canada, Toronto, geopend. Dit heeft de aandacht van andere retailers getrokken. In de eerste instantie hielden we de shop-in-shops af, maar nu hebben we contact met een aantal retailers die een goede aanvulling op onze eigen winkels zijn.”

De Suitsupply shop-in-shop in Dallas is de eerste wereldwijd en er zijn plannen voor meer shop-in-shops, al is er op dit moment nog niets getekend. De Gruiter zegt niet zelf opzoek te gaan naar partners, maar open te staan voor nog meer aanbiedingen. "De eis die we aan retailers stellen is dat ze onze visie delen en ons label bij hun assortiment aansluit. De winkels moeten liefde voor en kennis over het product uitstralen. In de praktijk kunnen dit grote internationale retailers zijn, maar ook minder bekende winkels uit bijvoorbeeld Japan kunnen interessant zijn." Shop-in-shops in Nederland sluit de in New York wonende Nederlander evenmin uit, maar hij geeft wel aan dat Suitsupply in het thuisland goed is vertegenwoordigd met eigen winkels in de belangrijkste steden, waardoor de noodzaak om op deze manier uit te breiden ontbreekt.

Suitsupply shop-in-shops vergroten naamsbekendheid

Met de nieuwe shop-in-shops hoopt Suitsupply haar klanten beter te kunnen bedienen en shop-in-shops kunnen bovendien de naamsbekendheid van het label vergroten. "Tegelijkertijd hebben winkels op verschillende continenten en blijven we winkels openen. Zo komen er over een paar weken winkels in Moskou en Phoenix, en ook in China staan een tweede en derde winkel op de planning. We zijn dus niet afhankelijk van shop-in-shops en kunnen kritisch zijn als we bepalen met welke winkels we willen samenwerken,” aldus De Gruiter.

"Klanten in de Verenigde Staten zijn goed op de hoogte van wat er speelt,” vertelt De Gruiter over de Amerikaanse doelgroep, die het label enthousiast ontvangt. “Alle informatie over bijvoorbeeld verschillende soorten pakken en kwaliteitsverschillen is zó online te vinden en Amerikanen zoeken dat op, komen voorbereid te winkel binnen. Ze weten precies wat ze willen hebben: full canvas, soft shoulders, working button holes, etcetera.”

Het Amerikaanse Mrketplace.com, een vakblad voor herenmode, meldt dat Suitsupply een groothandelstak wil opzetten. Het zou gaan om de Red Line, de luxere lijn van het bedrijf. De pakkenspecialist wil niet ingaan op het bericht.