Tessie moet tij keren voor Mulberry

maandag 02 juni 2014

Hoewel het merk al een jaar geen hoofdontwerper meer heeft - Emma Hill vertrok in juni 2013 - komt Mulberry toch met een nieuwe tassenlijn. Tessie is goedkoper dan de reguliere collectie van het Britse modehuis. In april maakte Mulberry al bekend de prijzen te willen verlagen.

Toen Bruno Guillon CEO was - hij stapte in maart dit jaar op - wilde Mulberry graag meedoen met de luxe merken. Guillon wilde dat Mulberry een concurrent werd voor Prada en Fendi. Hij besloot de kwaliteit van het leer en de prijzen van de tassen te verhogen, zodat het merk exclusiever werd. Zo werd de Alexa tas 60 procent duurder.

Maar het gevolg was dat het merk meerdere winstwaarschuwingen moest afgeven. Sinds zijn aantreden daalde de waarde van de aandelen met 67 procent. Consumenten liepen weg en het modehuis besloot het tij te doen keren door betaalbaarder te worden. Het resultaat van het nieuwe beleid: Tessie.

Mulberry lanceert goedkopere lijn

Voor 495 pond (609 euro) kunnen consumenten een kleine, compacte satchel aanschaffen. Voor 695 pond (855 euro) heb je een ruime hobo bag. Wie liever een tote-model heeft, moet 595 pond (732 euro) neertellen. Elke stijl is verkrijgbaar in vier kleuren: zwart, papaver rood, ossenbloed en eiken. Het modehuis zegt tegen the Telegraph geen concessies te hebben gedaan op vakmanschap of het gebruik van materialen voor de nieuwe Tessie-lijn.

"De Tessie collectie is geïnspireerd door de moeiteloze draagbaarheid van onze eerdere collecties. Toen werd iedere tas gemaakt met de manier waarop je de tas kan gebruiken, in het achterhoofd," zegt een woordvoerder van Mulberry tegen Vogue UK. "De stijlen zijn zowel klassiek als praktisch. Alles is afgewerkt met een gesp en riem die verwijzen naar onze vroegere signatuur."

Foto klein: Tessie hobo bag
Foto groot: Tessie satchel