The Fashion Rebels voeren actie voor eerlijke mode

vrijdag 27 december 2013

De ontwikkelingen naar een duurzame, ethische kledingindustrie gaan te langzaam, vinden The Fashion Rebels. Met maandelijkse, ludieke demonstraties wil de actiegroep de druk op modebedrijven en de overheid opvoeren om een wereldwijde moderevolutie ontketenen en ervoor te zorgen dat kledingarbeiders een veilige werkplek en een leefbaar loon krijgen.

De beweging wordt gesteund door jongerenpartijen van SP, GroenLinks, ChristenUnie, PvdA en mensenrechtenorganisaties en vakbonden zoals de Schone Kleren Campagne, Landelijke India Werkgroep, CNV Internationaal, FNV Mondiaal en Young & Fair. FashionUnited sprak initiatiefnemer Frank van der Linde over hun eerste protestactie tegen Mexx, waarbij The Fashion Rebels samen met SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen de ‘vuile was’ van de keten buiten hing. Mexx heeft het Veiligheidsakkoord voor Bengalese textielarbeiders namelijk nog niet getekend, is niet transparant over de fabrieken waar hun kleding geproduceerd wordt en heeft zich nog niet gecommitteerd aan een leefbaar loon.

Wat voor reacties hebben jullie op de demonstratie gekregen?
“We hebben heel veel positieve reacties gekregen. Klanten van Mexx waren vooral blij dat we hen hierover vertelden. De meesten wisten namelijk van niets. Een veelgehoorde reactie was dat ze niet verwachtten dat er achter zulke mooie kleren en een winkel die zo goed overkomt, zo veel ellende schuilt. In totaal hebben we een uur voor de winkel gedemonstreerd en we merkten dat klanten daardoor de winkel meden en de verkoop werd verstoord. We hebben bewust voor een belangrijke dag voor Kerst uitgekozen. Maar de imagoschade die de actie Mexx oplevert is belangrijker dan een uur minder verkoop.”

Wat heeft de actie concreet opgeleverd?
“Het is nog te kort geleden om daar een uitspraak over te doen, maar we hebben tot dusver nog geen officiële reactie van Mexx gekregen. Mochten we aan het begin van het jaar nog niets van Mexx hebben vernomen, dan gaan we nadenken over een vervolgactie. Het bedrijf kan niet gerust zijn dat we nu bij hen langs zijn geweest en voorlopig niet meer komen. Als Mexx niet beweegt, dan gaan we terug om nogmaals een belangrijk signaal af te geven.”

Hoeveel leden hebben jullie momenteel?
“Op Facebook hebben we binnen een week tijd bijna 400 likes gekregen. Dat is een goeie start en de komende tijd gaan we ons inzetten om nog meer mensen te bereiken. Dat willen we onder andere door ook modellen te gaan zoeken die zich aan The Fashion Rebels willen verbinden.”

Wat is jullie doel?
“We willen een brede beweging creëren waar iedereen zich aan kan verbinden. We hebben er bewust voor gekozen om geen ingewikkelde campagnes te voeren of een nieuwe organisatie op te richten. Uiteindelijk is het heel simpel: er moet een beweging komen die van zich laat horen en zegt ‘dit kan echt niet’. We richten ons op consumenten, maar ook op kleine ondernemers, die bijvoorbeeld bijna nergens ‘goeie’ kleding kunnen inkopen. Gezamenlijk hopen we miljoenenbedrijven – en in het geval van H&M en Zara zelfs miljardenbedrijven – aan te zetten om te veranderen. Zij zijn het die echt een verandering teweeg kunnen brengen, mits ze het echt willen.”