The Next Black: van wearable technology tot slow fashion

woensdag 21 mei 2014

Het is nacht en stil op straat. Het enige geluid komt van de klikkende fotocamera's en de jurk van Lady Gaga. Uit haar heupen komen belletjes. Is het ontwerp, van Nancy Tilbury van Studio XO in Londen, een voorproefje op de toekomst van de mode-industrie?

Het is een scene uit 'The Next Black'. Deze week is de 45 minuten durende documentaire over de toekomst van kleding in première gegaan. De film draait om verschillende innovaties in de modebranche: van verven zonder water tot textiel gekweekt van bacteriën en slow fashion. Wasmachineproducent AEG nam het initiatief voor de documentaire. "Want onderzoek naar de toekomst van mode is ons ding. Bovendien willen we een innovatief bedrijf zijn," zegt Frederique Pirenne, brand manager, van het wasmachinebedrijf.

The Next Black in première

Wie de toekomst van mode bespreekt, praat al snel over het samenvoegen van mode en technologie. Zoals Nancy Tilbury met haar bellenblaasjurk voor zangeres Lady Gaga. Matt Hymers van Adidas showt in de documentaire shirts van Adidas die de hartslag van sporters kunnen meten.


Het afgelopen jaar lijkt draagbare technologie een vlucht te nemen. Yves Saint Laurents CEO Paul Deneve en Angela Ahrendts van Burberry, verruilden de mode al voor de technologie. Geruchten gaan dat ze zich bij hun nieuwe werkgever, Apple, storten op de nieuwste snufjes voor aan het lichaam.

Trendgoeroe Lidewij Edelkoort gelooft er niet zo in, onthulde ze maandagochtend tijdens haar presentatie van de modetrends voor de winter van 2015 en 2016. "Ik ben niet zeker over de toekomst van wearable technology. De mode is een traditionele industrie," zegt Edelkoort. Volgens de trendvoorspeller is innovatie niet nodig op iedere level van het leven. Bovendien hebben consumenten geen trek in ontwerpen met meerdere functies.

Pauline van Dongen en Lianne Toussaint schrijven momenteel een proefschrift over draagbare technologie. De Nederlandse onderzoekster Anneke Smelik begeleidt de promovendi. Smelik denkt dat we technologie steeds meer als een verlangstuk van onszelf zullen zien. "Mijn persoonlijke stelling is dat we een intiemere relatie krijgen met techniek. Technologische mode vermarkten is wel lastig,” zei ze vorig jaar in een interview met FashionUnited.nl. Eén van de redenen is dat het product nog niet mooi genoeg is. "De kledingstukken moeten voorbij de technologie, en esthetisch worden. Bovendien is het niet praktisch genoeg voor leveranciers en consumenten, want de productie is te ingewikkeld, de items zitten niet lekker en kunnen niet in de wasmachine.”

AEG heeft begrepen wat Smelik bedoelde. Head of laundry: "De film is ontwikkeld om de veranderingen in de kledingindustrie te onderzoeken en zo te kunnen voorspellen hoe de wasbehoeften van de consument zullen veranderen. De geschiedenis van AEG wordt gekenmerkt door innovaties en om te kunnen blijven innoveren moeten we weten hoe de toekomt eruit zal zien."