The People of the Labyrinths: de toekomst ligt weer open

dinsdag 29 april 2014

Vijf jaar geleden was Hans Demoed al een beetje klaar met de mode. Hij vertrok niet helemaal bij modemerk the People of the Labyrinths, maar verkocht wel zijn aandelen aan Geert de Rooij. Zijn evenknie dacht juist: 'We gaan nog lekker even door'. De Rooiij: "Maar de laatste jaren ging het modesysteem en de stress van iedere zes maanden een nieuwe collectie mij ook steeds meer tegenstaan."

Na lang beraad hebben de mannen achter het modemerk the People op the Labyrinths - Hans Demoed en Geert de Rooij - besloten om het roer om te gooien. De ontwerpers stoppen met het maken van zesmaandelijkse seizoenscollecties. Ze gaan zich toeleggen op het ontwerpen van interieurs, fotografie, kunst en exposities. En misschien nog eens een modecollectie, incidenteel.

Het is een combinatie van factoren, licht De Rooij toe in een telefoongesprek met FashionUnited.nl. "Het modesysteem zelf, de stress bij iedere nieuwe collectie en de tijd waarin we leven, de crisis."

The People of the Labyrinths is het modesysteem zat

Dat De Rooij en Demoed geen fan zijn van het modesysteem is geen geheim. Tijdens hun show op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam in januari 2013 brachten de ontwerpers het onderwerp nog ter sprake. Het eerste deel van hun catwalkpresentatie bestond uit collecties uit de beginperiode van het merk. Het publiek bekeek de creaties alsof ze nieuw waren. Wat is eigenlijk het verschil tussen de kledingstukken van voorheen en de nieuwe collectie? De stijl van The People of the Labyrinths is sinds 1983 hetzelfde gebleven: uitzinnig, sprookjesachtig en bohemien. De collecties staan vooral bekend om hun bonte, met de hand gedrukte prints en veel kleur.

"We deden eigenlijk nooit mee met het systeem," zegt De Rooij. "Al vanaf het begin van ons merk zijn onze collecties groen en slow. Items van onze eerdere collecties mixen moeiteloos met recente kledingstukken. Dat heeft ook nadelen, want dan zeggen consumenten: 'Deze jas is nog helemaal niet aan vervanging toe'. Al is dat vooral een compliment. Wat me tegenstaat is dat zo veel mensen een enorme drive hebben om één keer in de twee weken vijf nieuwe items te kopen van 5,95 tot 10 euro. Een frietje oorlog is nog duurder dan een paar schoenen van Primark. Ik vind dat niet respectvol: tegenover de aarde, de grondstoffen en de mensen die het maken. Vorige week was er wel even aandacht voor de ramp in Bangladesh, maar het interesseert mensen eigenlijk weinig. Mode is een snack geworden. Het draait om status of om goedkope producten, maar niet meer om de creativiteit."

Na augustus gaan de mannen peinzen of ze überhaupt nog modecollecties gaan ontwerpen. Maar seizoenscollecties zijn sowieso verleden tijd. "Seizoenen bestaan ook niet meer. Over een paar weken hangen de winterjassen weer in de winkels. Dat is toch van de gekke?"

Hans Demoed en Geert de Rooij stoppen met seizoenscollecties

Het was wel een moeilijke beslissing om het roer om te gooien. Enerzijds omdat het als modebedrijf lastig is het continue proces van produceren en nieuwe collecties ontwerpen te onderbreken. Anderzijds omdat stoppen met the People of the Labyrinths grote gevolgen zou hebben voor de medewerkers van het merk. "In Arnhem werken twaalf mensen voor ons. Dat hebben we al afgebouwd, want het waren er ooit dertig. Met de winkel in Amsterdam erbij, werken zo'n twintig mensen voor ons," zegt De Rooij. "De beslissing om geen seizoenscollecties meer te maken, betekent dat we afscheid moeten nemen van sommige mensen. We gaan door met een kleiner team."

De Rooij kijkt het meeste uit naar het ontwerpen van interieurs, zoals voor Renzo Rosso, de baas van modemerk Diesel. "Voor het inrichten van huizen gaan we reizen, veel dingen uitzoeken, naar veilingen. Misschien komen we wel met een nieuw parfum. Nu ligt de hele toekomst weer lekker open."

Yasmine Esser

Foto's: the People of the Labyrinths herst- en wintercollectie 2014-2015