Twee mannen starten lingerielabel

woensdag 01 december 2010

De Nederlandse vrouw heeft weinig met lingeriesetjes. Bij het nieuwe merk in intimate apparel, zoals de oprichters het zelf noemen, Sam Friday draait het dan ook om mixen en matchen. Iedere slip en bh past bij elkaar. Oprichter Edwin Junge: “Het is een merk voor de jonge, sportieve, pure vrouw.”

Maarten Uttien en Niels de Boer werkten bij Barts Winteressentials, een merk met wintersport- en modeaccessoires. Edwin Junge was mede-eigenaar, maar twee jaar geleden verkocht hij zijn deel van het bedrijf. Het drietal besloot zich een jaar lang te verdiepen in onderkleding. “Lingerie in Nederland is of heel goedkoop of heel duur,” zegt Junge. “Daar tussen zit weinig. We merkten dat veel vrouwen daarom op internet lingerie bestellen bij buitenlandse merken als Victoria’s Secret.”

De financiering van het bedrijf ging volgens Junge vrij gemakkelijk. Het drietal had al de nodige ervaring, waardoor het volgens Junge gemakkelijk was om met banken te praten. Junge was 9 jaar mede-eigenaar van Barts Winteressentials, waar Uttien 8 jaar creative director was. Daarvoor had Uttien een eigen bedrijf Mjudesign waar hij opdrachten aannam op het gebied van art-direction en design voor bedrijven. Tijdens zijn studie Marketing, Communicatie en Design, reisde hij de wereld over als model. Niels de Boer kwam als stagiair binnen bij Barts. Een jaar werkte hij op de marketing- en salesafdeling van Nike, maar keerde toch terug bij het merk met winteraccessoires. Momenteel is hij de eerste werknemer van Sam Friday. “Maar met net zo’n ondernemende instelling als wij,” zegt Uttien.

Hoewel de financiering vrij gemakkelijk ging, erkent Junge wel dat het segment bodyfashion is geraakt door de economische crisis. Brancheorganisatie Mitex maakte onlangs nog bekend dat de verkoop van onderkleding tegen viel in de eerste 6 maanden van 2010. In de regenachtige maand mei was de omzetdaling het grootst. Er werd toen voor 13,5 procent minder bodyfashion verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste half jaar van 2010 ligt de totale omzet 5,4 procent lager dan in 2009.

Junge is optimistisch. “Sam Friday is modisch en niet heel duur. Een bh verkopen we al vanaf 24 euro.” Hij ziet ruimte voor een modisch merk in Nederland. “Veel lingerie is oubollig en suf. Wij noemen Sam Friday dan ook geen lingerie maar intimate apparel. Naast bh’s en slips voor dames en onderbroeken voor heren, verkopen we onder andere tops en sweaters.” De collectie bestaat uit producten waarvan zij geloven dat mannen hier graag vrouwen in zien. “Het merk is gericht op jonge, sportieve vrouwen. Puur, dus niet dat opgepoetste.”

Sam is vanaf 21 januari verkrijgbaar via www.samfriday.com en daarnaast zal er in maart een eigen conceptstore komen in Amsterdam. “We werken niet via retailers. In een winkel met goedkope lingerie zijn we te duur, en voor de echte boudoirs te goedkoop. Bovendien bestaat onze collectie uit broekjes en bh’s die allemaal bij elkaar passen. Mixen en matchen is belangrijk, dat kan niet als een retailer niet onze hele collectie heeft.”