Tweede Nederlandse wolweek van start

dinsdag 29 oktober 2013

"Niet alle breisels zijn van wol, dat is een misverstand. Meestal zijn het blends met acryl bijvoorbeeld, en dat terwijl pure wol zo mooi is. Het is natuurlijk, het ademt en je hebt er zó lang plezier van." Ingrid Oomen van Woolmark houdt van wol. De organisator van de Nederlandse wolweek kan uitvoerig over wol en de kwaliteiten van het product vertellen en deze week krijgt zij daar alle kans voor.

De promotieweek voor wol werd in 2010 in het leven geroepen door de Britse prins Charles, omdat te veel van het materiaal word weggegooid. Inmiddels wordt de wolweek in twaalf landen georganiseerd, van Spanje en Duitsland tot China en Japan. Van 28 oktober t/m 3 november is Nederland aan de beurt. Na een kleine kick off in 2011, werd de Nederlandse wolweek vorig jaar voor het eerst serieus neergezet met een woltentoonstelling in Hotel Droog in Amsterdam. Ook dit jaar is de opening van de tentoonstelling het startschot van de wolweek die tot zondag duurt. In de Cromhouthuizen aan de Herengracht in Amsterdam, waar ook het Bijbels Museum is gevestigd, zijn 35 unieke wollen creaties te zien van Nederlandse modeontwerpers en stylisten. In de Oude Kerk is een fototentoonstelling en in de stad de shoproute 'Tour de Wool' langs veertig adressen waar wollen kleding, dekens, maar ook wolwasmiddel wordt verkocht. Deelnemende winkeliers hebben point of salemateriaal gekregen om wol te promoten in hun zaak.

'Mensen aanmoedigen wol te kopen'

"Hoofddoel van de wolweek is consumenten bewust te maken van de kwaliteiten van wol en hen aan te moedigen het te kopen. Daarnaast willen we ook de modewereld attenderen op de schoonheid en vele mogelijkheden van wol. Het is niet alleen mooi en natuurlijk, het ademt, is erg sterk, elastisch en op veel verschillende manieren te gebruiken." Ingrid Oomen heeft een aantal klinkende modenamen aangetrokken om haar te helpen wol te promoten. Samen met Mariette Hoiting van HTNK, Martijn Nekoui van Moam, stylist Frans Ankoné en ontwerper Marty Lamers vormt zij het Nederlandse wolweek team.

De woltentoonstelling in de Cromhouthuizen deze week lijkt voornamelijk op de modeliefhebber gericht en niet zozeer op het brede publiek. De stukken van onder meer Winde Rienstra, Marga Weimans en Claes Iversen zijn prachtig en tonen de grote variatie aan mogelijkheden met wol, maar roepen niet direct hebberigheid of kooplust op. Het opnemen van merken als G-Star, Supertrash en Van Gils in de tentoonstelling of het apart presenteren van een jurk van Jan Taminiau - die een stuk bekender is geworden sinds hij het kroningstenue van koningin Máxima ontwierp - verandert daar weinig aan. Een aantal stukken heeft de pech dat zij wegvallen tegen de donkere lambrisering en klassieke schilderijen van het museum.

Dat geldt niet voor het koffertje van interieurontwerper San Ming, dat vanwege de humor en eenvoud juist alle aandacht naar zich toe trekt. In het openstaande koffertje staat een kommetje met ei en lepel, het geheel is uitgevoerd in een zwart-wit ruitje en heeft als titel 'Dry Clean Only' en 'How do you like your eggs in the morning? I like mine with a smile'. Ook het jack van Jacob Kok is het vermelden waard: een hip kort jack met heldere vlakverdeling en tevens een goede reminder dat wol ademt, geen geurtjes opneemt en daarom ook zeer geschikt kan zijn voor sportkleding. Overigens zijn de fijnere, draagbare, wolsoorten meestal afkomstig uit Australië. Wol van Nederlandse schapen wordt voornamelijk voor kunst- en interieurprojecten gebruikt.

Esmerij van Loon

Foto boven: Het koffertje met ontbijt van San Ming
Foto links: Kledingstukken van Avelon, Jivika Biervliet, Lanvin (Lucas Ossendrijver) en Mattijs van Bergen
Op de voorgrond: Een poef van Aleksandra Gaca
Foto rechts: 'Melting Grid Bag' van Marga Weimans