Urban Outfitters naar de Kalverstraat

dinsdag 23 oktober 2012

De Amerikaanse modeketen Urban Outfitters maakt zijn intrede op de Nederlandse markt. De Kroonenberg Groep, een bedrijf in onroerend goed, heeft een pand in de Kalverstraat in Amsterdam aan de kledingketen verhuurd. De verbouwing van het gebouw is van start gegaan.

Volgens een woordvoerster van het makelaarskantoor wordt het pand naar verwachting in het derde kwartaal van 2013 opgeleverd. Het gaat om de Kalverstraat 31-33 in Amsterdam, doorlopend naar het Rokin 28-30. Op de begane grond heeft het pand een winkelruimte van 510 vierkante meter, op de eerste en de tweede verdieping is nogmaals 400 vierkante meter om mode te tonen. Op de bovengelegen etages worden vier woningen gerealiseerd.

Voor Urban Outfitters is het de eerste winkel in Nederland. De Kroonenberg Groep laat weten dat er via hen momenteel geen zoekopdracht loopt voor meer winkelruimtes.

Het Amerikaanse modebedrijf, dat al een drietal BV’s geregistreerd had bij de Nederlandse Kamer van Koophandel, heeft snelle expansieplannen voor heel Europa. Momenteel zijn er 34 winkels in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, Zweden, Duitsland en België. Maar in een vacature voor een functie in een nieuwe flagshipstore in Londen, laat het bedrijf weten de komende twaalf tot vierentwintig maanden het aantal winkels flink te willen opschroeven.

Afgelopen zomer liet moederbedrijf Urban Outfitters Inc. – met ook de merken Anthropologie, Free People, BHLDN en Terrain – al weten te focussen op Europa, een debuut in Azië en op de online markt, om nieuwe klanten aan te trekken. Op de thuismarkt ziet Urban Outfitters minder potentie. Volgens het modebedrijf is de markt in de Verenigde Staten bijna verzadigd.

Oprichter Richard Hayne liet weten niet te prakkiseren over de economische malaise in de eurozone. "We beschouwen dit niet als een langdurig probleem," zei hij. "Buiten een eventueel groot macro-economisch voorval, en daar gaan we niet vanuit, verwachten we meer winkels in Noord Europa te openen."

Het Urban Outfitters merk werd in 1970 opgericht. Het concept heeft momenteel zo’n tweehonderd brandstores in de Verenigde Staten, Canada en Europa. In de winkels staat niet slechts mode centraal, maar ook interesses in hedendaagse kunst en muziek. Het merk richt zich op urban-minded individuen van 18 tot 30 jaar, die houden van een lifestyle shopping ervaring.

Foto: Urban Outfitters in Antwerpen