Valentino luidt Chinese expansietoer in met Shanghai-lijn

vrijdag 15 november 2013

Voor de eerste keer in de geschiedenis was Parijs niet het decor van een Valentinoshow, maar Shanghai. In een poging om de Chinese consument nog meer aan zich te binden heeft het Italiaanse modehuis donderdagavond een speciale Shanghai-lijn gelanceerd in de Chinese metropool.

De collectie bestaat uit tientallen jurken in verschillende tinten Valentinorood; een symbool voor de evolutie van het merk naar de toekomst. In China, welteverstaan. “Rood is natuurlijk een belangrijk onderdeel van ons merk, maar ook van de Chinese cultuur,” aldus hoofdontwerpers Maria Grazia Chiuri en Pier Paolo Piccioli.

Tientallen jurken in Valentinorood-tinten in de Shanghai-lijn

Het ontwerpduo heeft de collectie afgestemd op de voorkeuren van de Chinese consument. Minder haute couture, meer prêt-à-porter en vooral veel accessoires, die extra goed verkopen in China.

De show vond plaats in een cruiseterminal aan de Huangpu River en viel samen met de opening van een ruim 7.500 vierkante meter grote flagship store in IAMP, een nieuwe shoppingmall voor luxemerken in high-end winkelbuurt Huaihai Road. Op de afterparty trad een operazanger op en de beroemde Chinese actrices Zhang Ziyi en Carina Lau waren bij de show aanwezig.

Met de nieuwe flagship store en de Shanghai-lijn luidt Valentino het startsein in voor een expansietoer in China. “Dit is een heel belangrijke gebeurtenis voor ons,” aldus CEO Stefano Sassi tegen WWD. “China wordt steeds belangrijker voor ons."

Maar liefst 30 procent van de totale omzet van Valentino komt voort uit verkoop in China en Hongkong. Afgelopen jaar verdubbelde de omzet zich in de regio. Haute couture, waar Valentino ooit mee begon, is nog slechts een klein onderdeel van de opbrengst in China. Accessoires zijn goed voor 50 procent van de retailomzet en zijn vooral populair onder nieuwe consumenten. Maar ook de prêt-à-porter verkoopt goed volgens de topman.

Sassi verwacht dat dat cijfer de komende jaren alleen maar zal groeien. Vandaar dat het modehuis besloten heeft om uit te breiden in de regio. Volgend jaar komen er vijf nieuwe winkels bij. Bestaande winkels worden geüpdatet om aan de constant veranderende consumentenvoorkeuren te kunnen blijven voldoen.

Momenteel heeft Valentino 18 winkels in China. Het huis was relatief een laatkomer toen het in 2007 zijn eerste winkel in China opende.

Foto's: Valentino