Verlies en omzetdaling voor Macintosh in 2013

donderdag 27 februari 2014

2013 was een van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van Macintosh. De markt- en weersomstandigheden drukten op de omzet van het moederbedrijf van Scapino, Dolcis, Invito en Steve Madden, terwijl de vorig jaar aangekondigde transformatie naar een cross-channel strategie in volle gang was.

De omzet daalde het afgelopen jaar 8 procent naar 822,1 miljoen euro. Hoewel de schoenenretailer net als vorig jaar verlies maakte, was er een teken van herstel zichtbaar. Over 2012 kwam het nettoresultaat uit op -126 miljoen euro, over 2013 rapporteerde Macintosh een verlies van 12,1 miljoen euro.

Fysieke winkels kampten met gedaalde bezoekersaantallen

De omzetdaling is net als vorig jaren grotendeels te wijten aan fysieke winkels, die met flink gedaalde bezoekersaantallen en lagere volumes kampten. Volgens Macintosh zorgde de aanhoudende economische crisis voor een grillig verloop van het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid in alle landen waar het bedrijf actief is.

Met kortingen, verhoogde publiciteitsdruk en een betere voorraad-beschikbaarheid probeerde Macintosh de traffic naar en de conversie in winkels te vergroten. De maatregelen hadden een licht effect in het vierde kwartaal toen de omzet beter uitkwam dan in de drie voorgaande kwartalen. In de eerste drie kwartalen was er een gemiddelde omzetdaling van 9,7 procent zichtbaar, in het vierde kwartaal daalde de omzet 3,1 procent.

De cross-channel omzet, waar de online omzet via Intreza, de eigen webwinkels, de online platforms van derden en de omzet via concessies en andere samenwerkingsverbanden onder vallen, groeide het afgelopen jaar wel met 19,7 procent. Online leverde daar een grote bijdrage aan met een plus van 12,7 procent.

Teken van herstel in vierde kwartaal

Een bevestiging dat het transformatieplan ‘Macfit’ naar een cross-channel beleid dat afgelopen jaar van start ging, een verstandige keuze is. De keten kondigde vorig jaar aan in drie jaar tijd 110 van de 1000 winkels te gaan sluiten en zich meer te gaan focussen op online, omdat daar volgens Macintosh meer omzet valt te behalen.

Voor het modebedrijf is de betere verkoop in het vierde kwartaal in fysieke winkels en de groei op cross-channel kanalen een teken dat de herstelbeweging is ingezet. Maar of dat al in 2014 een verbetering in de omzet en winst als gevolg zal hebben, daar wil Macintosh geen uitspraken over doen. Volgens het bedrijf is het nog niet duidelijk of de economische verbetering positief zal zijn voor het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid.