Vernieuwd Zara 'flagship' in Amsterdam weer open

donderdag 03 oktober 2013

"Zara is geen fast fashion. Je kunt het toch niet vergelijken met een hamburgerrestaurant? 'Accuraat' vind ik een beter woord." Jesús Echevarría, Chief Communications Officer van het Spaanse modebedrijf Inditex heeft het niet zo op de term fast fashion. Met 'accuraat' bedoelt hij dat Zara precies datgene biedt waar de consument om vraagt. "De distributie en logistiek mag je natuurlijk wel 'snel' noemen, binnen 32 tot 48 uur - afhankelijk van de afstand - hangt wereldwijd nieuwe voorraad in de winkel." Echevarría verbleef begin deze week in China waar hij bij de opening van Zara in Shanghai was. Woensdag kwam hij aan in Amsterdam om donderdagavond het openingsfeest van het vlaggeschip in de Kalverstraat bij te wonen.

Zara Kalverstraat twee keer zo groot

Vrijdag heropent Zara haar deuren voor het winkelend publiek. Het monumentale pand is in drie maanden tijd ingrijpend verbouwd. Het gemis van de zaak wordt gevoeld in de stad. Met iedere journalist die voor de besloten preview binnenkomt, proberen twee of drie winkelende consumenten mee te lopen en diverse voorbijgangers drukken hun neus tegen de glazen deur om de glimmend nieuwe winkel te bekijken.

Het verkoopoppervlak is verdubbeld. Met 1900 vierkante meter salesvloer, 2900 vierkante meter als je de kassa's, paskamers en roltappen meerekent, is Zara Amsterdam nu een van de grootste winkels van Europa. De interieurafdeling Zara Home op de vierde verdieping is weg, in plaats daarvan is de gehele etage nu voor de herencollecties. Op de derde verdieping heeft de kinderkleding er ook flink wat ruimte bij. Het interieur is strak en zonder opsmuk. Het aantal paskamers is uitgebreid - alleen al op de herenafdeling zijn er 10 pashokjes bijgekomen - en op de damesafdeling op de begane grond zijn er zitjes ingericht om schoenen te passen.

Moederconcern Inditex investeert jaarlijks ongeveer een miljard euro in winkelrenovaties, waarbij duurzaamheid voorop staat. Ook in Amsterdam zijn alleen milieuvriendelijke materialen gebruikt en wordt zuinig omgegaan met energie. "Het is de winkel waar het contact met de klant wordt gelegd, daarom besteden we daar zoveel aandacht aan." Volgens Echevarría moeten de winkels elke achttien maanden worden opgefrist. De grootste kostenpost voor het concern is echter de uitbreiding, verbetering en bouw van de logistieke centra. De motoren van het bedrijf die zorgen dat de ruim 6000 Inditexfilialen wereldwijd iedere dag van nieuwe spullen worden voorzien.

"Ons bedrijf heeft altijd geopereerd op basis van een no cash, no debt principe," zegt Echevarría. "Geen schulden maken en alle verdiensten herinvesteren." In de eerste helft van 2013 bedroeg de totaalinvestering 450 miljoen euro. Inditex meldde over de eerste zes maanden van dit jaar (periode 1 februari t/m 31 juli) een netto omzet van 7,7 miljard en een netto winst van 951 miljoen. Succesvol mag je Inditex - het grootste modeconcern ter wereld - volgens Echevarría echter niet noemen. "Dat zouden wij zelf nooit zeggen. Je moet het elke dag beter doen, blijven luisteren naar je klant. Dan nog kan er altijd iets misgaan, dat is bijna onvermijdelijk."

Esmerij van Loon