Vernieuwing speerpunt beursorganisatie Modefabriek

dinsdag 03 december 2013

Het gaat goed met de Modefabriek. Zeker gezien de huidige economische omstandigheden. Natuurlijk heeft de organisatie zijn portie last minute afzeggingen, failliet verklaarde debiteuren en exposanten met cash flow problemen, maar CEO Lucel van den Hoeven is positief gestemd. De inschrijvingen voor de 36e editie in januari liggen op peil. De internationale belangstelling voor de beurs groeit, zowel onder bezoekers als exposanten. De CEO en mede-oprichter is zeer te spreken over de inschrijving dit seizoen van het Duitse modemerk Strenesse. "Een sterk merk dat uit zichzelf voor de Modefabriek heeft gekozen. Het zegt veel over onze reputatie. Dat doet ons goed."

De Modefabriek kun je geen beurs meer noemen. Van den Hoeven spreekt liever van een event. De vakbeurs is zozeer veranderd dat het begrip de lading niet meer dekt, vindt hij. Waar het vroeger over harde verkoop ging, is de modebeurs nu een ontmoetingsplek. "Een contactmoment, waar merken en klanten elkaar kunnen horen, zien en 'voelen' en bezoekers komen voor informatie en inspiratie." Eind januari beleeft Modefabriek haar 36e editie. Opgericht uit ergernis over de traditionele verkoopbeurzen van weleer, is Modefabriek inmiddels zelf een instituut. Maar dat betekent niet achterover leunen en centen tellen. "Vernieuwing zit in ons DNA," zegt Van den Hoeven, "creativiteit is de belangrijkste drijfveer. Omzetgroei of vierkante meters verkopen, is niet het doel. Ik wil dat we vooraan lopen, toonaangevend zijn als organisatie en daarin vooruitgang blijven boeken. Ik hoop dat mensen dát zien."

Nieuwe segmentatie Modefabriek

Het is een drijfveer passend bij een branche die steeds aan verandering onderhevig is. "Mode en moderetail zijn ook dynamisch." Daarom gaat dit seizoen de gehele segmentatie op de schop. De afdelingen Refined, Appearance, Authentic en Industry verdwijnen en maken plaats voor The Pavillion, The Frame, The Floor en The Square. Ook de indeling verandert, de hoogsegmentsmerken verhuizen bijvoorbeeld van de hoofdingang naar de hal waar vorige seizoenen Industry zat. PR manager Nieke Mulder: "Op deze manier willen we de vaste routes van bezoekers doorbreken en ze verrassen met nieuwe merken die ze anders misschien niet zouden zien. De nieuwe indeling past ook beter bij het huidige retaillandschap met bijvoorbeeld meer verschillende prijspunten of met zowel dames- als herenkleding in een zaak."

Dit seizoen worden nog twee nieuwe platforms geïntroduceerd; de een focust op eten en de ander op retail. "Food is hip", zegt Van den Hoeven. Food Market op de Modefabriek is geïnspireerd op de 'Eataly' in Barcelona, een culinaire hotspot met lokale producten. De organisatie heeft zelfs een topkok aangetrokken: Jaimie van Heije van het gelijknamige restaurant in Oudekerk a/d Amstel. Retail Future Home is een gezamenlijk project van Studio Judith ter Haar en de Modefabriek. In de gang tussen de centrale hal en The Pavillion - waar afgelopen zomer onder meer vintage kleding per kilo werd verkocht - wordt dit seizoen een interactieve installatie gebouwd waar bezoekers kennis kunnen maken met nieuwe visies op, en mogelijkheden in retail.

De vernieuwingsdrift van de Modefabriek BV beperkt zich niet tot eigen evenementen Modefabriek en kindermodebeurs Kleine Fabriek. "We zijn ook zeer betrokken bij de nieuwe denimbeurs Kingpins op 7 en 8 mei in de Westergasfabriek. Dat vind ik belangrijk," zegt van den Hoeven. "We willen dat het een succes wordt." Mulder vult aan: "Alles om Amsterdam op de kaart te zetten." Daarom is de samenwerking met Amsterdam Fashion Week verdiept. Na jaren spreekwoordelijk om elkaar heen gedraaid te hebben, zijn sinds afgelopen zomer de data van de catwalkshows en van de vakbeurs op elkaar afgestemd en rijden pendelbussen tussen de Westgasfabriek waar de shows plaatsvinden en de Rai. Dit seizoen zal op AFW een preview zijn met acht internationale ontwerpers die door de Modefabriek zijn geselecteerd. Beide partijen willen de samenwerking nog verder uitdiepen. Te denken valt aan combi-verkoop van shows en stands op de beurs en kaartverkoop voor shows aan bezoekers van de Modefabriek. Afgelopen zomer kwam daarvan nog weinig terecht, omdat het catwalkprogramma vrij laat klaar was. Van der Hoeven: "Maar het is absoluut de bedoeling de handen ineen te slaan, we zijn nu nog volop in gesprek."

Volgende stap is dat de Modefabriek-organisatie zich op beurzen of events voor andere sectoren dan de modebranche richt. Van den Hoeven wil er eigenlijk nog niets over loslaten. Nou vooruit, in april komt er een evenement voor de kappersbranche. Ook een creatieve sector waar net als toen in de mode, volgens hem op het gebied van evenementen nog veel te verbeteren valt.

Dat er toekomst is voor vakbeursevenementen staat buiten kijf. De opkomst van online inkoopplatforms zoals NuOrder, Balluun en BrandRoom of de virtuele vakbeurzen van Tranoï en Pitti Immagine, slaat hij met belangstelling gade. Voor de Modefabriek ziet de CEO daarin echter geen toekomst. "Wij richten ons op fysieke evenementen. Ik denk dat door de toenemende digitalisering juist de behoefte aan intermenselijk contact groeit."

Esmerij van Loon

Foto's: Modefabriek #35 by RVDA