Victoria's Secret stopt met kleding

vrijdag 11 april 2014

Nacht- en strandmode zal in het assortiment blijven, maar met alle andere kleding gaat Victoria's Secret stoppen. De Amerikaanse keten wil focussen op lingerie en badmode. "We weten dat we het succesvolst blijven als we ons richten op onze kernactiviteiten," aldus Sharen Jester Turney, CEO van Victoria's Secret, tegen WWD.

Door de beslissing zal L Brands Inc, het moederbedrijf van de lingerieketen, vermoedelijk honderden miljoenen dollars mislopen. WWD spreekt van 500 tot 750 miljoen dollar omzet, wat de kledingtak van Victoria's Secret per jaar oplevert. Het geld dat het bedrijf misloopt, wordt gecompenseerd door het vervallen van een aantal aanstellingen. Ontwerpers en sourcingpersoneel moeten vrezen voor hun baan. L Brands zal waarschijnlijk in mei bekend maken hoeveel arbeidsplaatsen er geschrapt worden.

De heroriëntatie heeft geen gevolg voor de Victoria's Secret winkels, omdat de kleding alleen online te koop was. Ook de lijn Pink, die zich richt op meisjes met nachtkleding, loungewear, truien, shorts en yogakleding, wordt niet geraakt door de beslissing. Ook alle nacht- en strandkleding blijft onderdeel van het assortiment. Alle andere mode-items zullen vanaf de herfst uit de collecties worden gehaald.

"We willen groeien en internationaal uitbreiden. Door te focussen op de belangrijkste producten van Victoria's Secret, zullen we de merkbeleving, online en in de winkels, verbeteren," zegt CEO Sharen Jester Turney tegen WWD.

Victoria's Secret wil internationale uitbreiding

L Brands, voorheen bekend als Limited Brands Inc. is eigenaar van lingerieketens Victoria's Secret en La Senza, boekte het afgelopen jaar een omzet van 10,8 miljard dollar. Het doel van het modeconcern is om de omzet te verdubbelen tot 20 miljard euro, in de komenden vijf tot zes jaar, door te concentreren op lingerie en persoonlijke verzorging.

Victoria's Secret heeft twee winkels in Nederland, vóór en achter de douane op Schiphol.