Vijfduizendste winkel: Inditex omarmt eco-fashion

dinsdag 14 december 2010

Met de opening van de vijfduizendste Inditex winkel – de flagshipstore van het 2011-2015 Sustainable Inditex Plan – bewijst Inditex dat het de laatste ecotrends een warm hart toedraagt. Inditex’ nieuwe wereldomvattende benchmark in eco-efficiëntie is gehuisvest in Palazzo Bocconi, een gebouw met een geschiedenis van meer dan 120 jaar. Een paar cijfers: de winkel verbruikt jaarlijks 30 procent minder energie in vergelijking met een gewone winkel en 50 procent minder water en de CO² uitstoot blijft beneden 150 ton per jaar.

Het 'Inditex Strategic Environmental Plan 2007-2010' won diverse prijzen in drie van zijn winkels. Een daarvan is Zara Barcelona die als eerste in zijn soort in Europa het LEED (Leadership in Energy en Environmental Design) certificaat ontving. In de nieuwe Zara, aan de exclusieve Via del Corso, is het 2011-2015 Sustainable Inditex Plan toegepast zoals tijdens de laatste jaarlijkse algemene vergadering door Algemeen Directeur, Pablo Isla, was aangekondigd. Isla heeft voor 2020 een strategische doelstelling ontwikkeld opdat leden van de Inditex Group die de lancering van nieuwe winkellocaties van het bedrijf leiden, aan de criteria kunnen voldoen. “Thema’s die met het milieu te maken hebben, zijn een belangrijk onderdeel van Inditex’ strategie op de wereldmarkt”, zei Isla. “Dit project is een keerpunt in de wijze waarop wij over winkelruimte denken.”

De duurzame- en energie-efficiënte maatstaven die zijn aangelegd in de Zara winkel in Portal de l’Àngel 11-13 in Barcelona, dienen wereldwijd te worden gevolgd, zowel in de nieuwe winkels van Inditex als in de winkels van merken die tot de Inditex Groep behoren (Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Zara, Zara Home en Oysho). De winkels moeten worden gebouwd volgens de eisen die in alle categorieën van het LEED certificatiesysteem zijn vastgelegd, waarbij rekening moet worden gehouden met materialen, installaties, controlesystemen- en processen.

Dit nieuwe winkelconcept gaat schuil achter een façade waar gebruik wordt gemaakt van drie belangrijke elementen: etalages en geometrische composities met grote metalen en glazen vierkanten, en een groot logo. De uitgebreide reeks grijstinten van het nieuwe winkelinterieur contrasteert met het zwarte meubilair. Het verkoopoppervlak beslaat vijf verdiepingen. Volgens het bedrijf zou zonder eerder opgedane ervaring van het Inditex team in de Zara Korai winkel in de Griekse hoofdstad Athene (de eerste eco-efficiënte winkel van de groep, geopend in december 2008) deze milieuvriendelijke winkel niet mogelijk zijn geweest.

Belangrijke elementen die bijdragen aan de eco-efficiëntie van de winkel: automatische controle van de binnenluchtkwaliteit (CO² waarden, vochtigheid, lichtsterkte, lawaai); bewegingsdetectoren waarmee lichten aan/uit worden geschakeld op plaatsen met weinig verkeer en een luchtgordijnsysteem bij de deuren. Het luchtgordijnsysteem is voorzien van speciale sensoren waarmee continue de buitentemperatuur wordt gemeten om plotselinge temperatuursveranderingen te voorkomen en verwarming- en/of koelsystemen minder vaak hoeven worden ingeschakeld. Bovendien wordt na sluitingstijd de winkelverlichting voor meer dan 50 procent gedimd, om nachtelijke lichtvervuiling waar mensen in steden vaak last van hebben, te verminderen. In het winkelinterieur wordt gebruik gemaakt van LED lampen die een langere levensduur hebben dan gewone lampen.

Zara is binnen de Inditex Groep echter niet het enige zondagskind in termen van state of the art design en efficiëntie. Halverwege de maand november opende Pull & Bear in Madrid (Spanje) zijn flagshipstore die vanwege de uitstekende locatie en eco-efficiënte maatregelen aan de formule voldoet. Pull & Bear kan met deze winkel worden gecertificeerd met een LEED certificaat, een erkenning voor de betrokkenheid van het bedrijf met duurzaam bouwen bij het ontwerpen van zijn verkooppunten. LEED is een Amerikaanse certificering voor duurzaam bouwen, waarbij aan zeer strenge eisen moet worden voldaan.