Vooral expats dol op Marks & Spencer in Den Haag

vrijdag 18 april 2014

Het is dertien jaar geleden dat Marks & Spencer (M&S) zich terugtrok uit de Nederlandse markt, als gevolg van slechte verkoop. Maar in februari keerde de Britse retailer terug naar Nederland, met de opening van de flagshipstore in Den Haag. Inmiddels hebben 350.000 consumenten de 4800 vierkante meter grote winkel bezocht. FashionUnited besloot een kijkje te nemen en te horen wat de klanten vinden van de terugkeer van het warenhuis.

Hoewel het vrij rustig is in het filiaal aan de Grote Marktstraat op een woensdagochtend, noemt Liz de winkel 'heel aantrekkelijk'. Ze is uit Groot-Brittannië overgekomen voor een bezoek aan haar zoon in Den Haag. Dat het zo rustig is, komt volgens haar door de nucleaire top, die op dat moment in de stad wordt gehouden. Voor de Security Summit zijn verschillende wegen afgesloten. "Maar het is leuk om te winkelen en zoveel ruimte te hebben," zegt ze. En ze geeft toe dat ze niet echt een shopper is. "In het algemeen denk ik echt dat de winkel er echt goed uit ziet, het aanbod is groot en het café boven heeft een mooie jaren vijftig uitstraling." Liz erkent dat ze al een fan was van de foodafdeling en de lingerie. Maar de prijzen in Nederland lijken iets hoger, dus ze gaat waarschijnlijk thuis in Groot-Brittannië wel naar een M&S-filiaal in de buurt om producten aan te schaffen.

M&S flagship store in Den Haag: een thuis voor expats

Careen is een onlangs van Groot-Brittannië naar Den Haag verhuisde expat. Ze is erg blij dat ze altijd bij M&S kan binnenstappen voor het gevoel van 'thuis'. "Het is een leuke winkel en alle medewerkers zijn erg vriendelijk en behulpzaam," zegt ze, terwijl ze op zoek is naar een geschikte jas om te dragen tijdens het fietsen. In Groot-Brittannië zou ze naar John Lewis en Debenhams gaan om het aanbod te vergelijken, maar nu moet ze op zoek naar Nederlandse alternatieven. Een pluspunt in de M&S winkel is voor Careen de grote food hall op de begane grond. Nu hoeft ze niet meer te wachten op uitstapjes naar huis om een voorraad thee en koekjes in te slaan. "En kan ik altijd scones, chips of crumpets kopen."

Toch lijkt niet iedereen enthousiast te worden van het aanbod van Britse etenswaren. Ingrid raakte jaren geleden voor het eerst in aanraking met M&S, toen de keten nog een winkel in Den Haag had. Ze is blij dat de Britse retailer teruggekeerd is, maar in tegenstelling tot Careen, is ze niet onder de indruk van de food hall. "Ik weet dat veel mensen enthousiast zijn over het eten van M&S, maar ik denk dat het duur is vergeleken met Nederlandse winkels en het is niet erg exclusief. Er zijn andere winkels in Den Haag die crumpets, koekjes en scones verkopen, dus waarom zou ik het hier kopen?" Toen ze in Parijs woonde was ze wel dol op het eten van M&S, maar toen voelde het aanbod unieker.

Toch blijft Ingrid fan. Ze heeft net een witte sportbh en een broek gekocht. "De nieuwe winkel is mooi. Ik ben nogal een actief persoon en ik denk dat hun sportkleding een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft en een prima pasvorm."

Wat de consumenten heeft teleurgesteld: de kinderkleding. "Het is erg klein en ze hebben weinig keuze," zegt Careen. Haar dochter is een tomboy en zou ongetwijfeld een hekel hebben aan de meisjes kleding van M&S. "Mijn kinderen gaan naar de British School in Den Haag en moeten een uniform dragen. Het is niet makkelijk om een marine broek en korte zwarte broek voor hen te vinden. Ik denk dat ik ze online ga bestellen." Ook Ingrid was ontgoocheld over het kleine aanbod. Ze zou willen dat het assortiment voor kinderen even groot was als voor volwassenen.

Voor het verlaten van de winkel spreekt FashionUnited Ingrid nog eens. Ze staat in de rij bij de kassa. "Ik heb toch nog wat anders gevonden," lacht ze en pakt haar portemonnee. Meer klanten druppelen binnen en bij de kassa's en paskamers is een rij ontstaan. Het lijkt er op dat M&S goed is ontvangen door de consumenten.

M&S laat weten dat de flagshipstore sinds de opening is uitgegroeid tot een belangrijke plek om crumpets en clotted cream te kopen. Volgens het bedrijf is er veel vraag naar Britse gerechten in Nederland. "We zijn erg blij met de terugkeer naar Den Haag. Het is een opwindende stad en we hebben hier een grote naamsbekendheid," aldus een woordvoerder.

Tekst: Vivian Hendriksz voor FashionUnited.co.uk
Vertaling en bewerking: Yasmine Esser