Webshops zien groeimogelijkheden in positiekleding

dinsdag 31 januari 2012

Zwangerschapsmode is een alsmaar groeiend segment in e-commerce. Tot voor kort werd positiekleding voornamelijk verkocht in webshops van merken met een zwangerschapslijn en webwinkels die gespecialiseerd zijn in positiekleding, maar steeds vaker gaan kindermode- en vrouwenmodewebshops kleding voor zwangere vrouwen erbij verkopen. Zo maakten afgelopen week twee grote online spelers Kleertjes.com en DressOnly.nl bekend om uit te breiden met zwangerschapskleding. Ook ging Prêt à Pregnant live: een website die (aanstaande) moeders op de hoogte houdt van het laatste nieuws omtrent mode, beauty, moederschap, kids, celebrities, gezondheid en lifestyle. De webwinkels zien in positiekleding een manier om te kunnen groeien.

DressesOnly.nl, een jurkenwebshop die in 2008 opgericht is en merken als Supertrash, Aaiko, Lipsy London en Modstrom verkoopt, was op zoek naar een nieuwe productcategorie om groter te kunnen worden. In zwangerschapsjurken zag de webwinkel de meeste groeikansen. “Positiekleding is online nog best een ondergeschoven kindje,” vertelt Miriam Swaans, mede-eigenaresse van DressesOnly.nl. “In onze omgeving merkten we dat vrouwen maar moeilijk kunnen slagen voor een bijzondere gelegenheid of een zakelijk evenement. In veel gevallen is positiekleding niet leuk of kwalitatief niet goed. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een merk dat in onze webshop past. Zo zijn we bij Fragile uitgekomen.”

De positiejurken van Fragile onderscheiden zich door kwalitatief hoogwaardige materialen, een doordachte pasvorm en hoog draagcomfort. DressesOnly.nl wil met de uitbreiding haar online positie versterken. “Er staan nog nieuwe productcategorieën op de planning, maar ons uitgangspunt blijft altijd de jurk. Alles eromheen is bedoeld om een outfit compleet te maken,” aldus Swaans.

Voor Kleertjes.com, de grootste Nederlandse kindermodewebshop, is de verbreeding van het assortiment met zwangerschapskleding onderdeel van de expansiestrategie van het bedrijf. De ambitie om zwangerschapskleding te verkopen leefde al langer bij de online retailer, maar toen oprichtster Claudia Willemsen in 2010 tweederde van haar aandelen verkocht aan Comnaar Investment en Mentha Capital, werd gezegd dat het groeigeld onder meer daarvoor zou worden gebruikt. Nu kan de online consument terecht op Kleertjes.com voor zwangerschapskleding van de merken Esprit, Boob, Love2Wait en Noppies.

”Positiekleding is een logische uitbreiding van ons assortiment,” vertelt Joost van Gaal, directeur van Kleertjes.com. “We hopen dat de uitbreiding op twee manieren gaat werken, namelijk dat als zwangere vrouwen een goede shopervaring bij ons hebben gehad, zij daarna ook baby- en kinderkleding bij ons willen kopen en andersom dat bestaande klanten met een tweede, derde of vierde op komst ook zwangerschapskleding bij ons gaan kopen.”

Van Gaal is ervan overtuigd dat Kleertjes.com de concurrentie aan kan gaan met de webshops van bekende merken met een zwangerschapslijn. ”Er zijn veel merkenshops die zwangerschapskleding verkopen, maar uiteindelijk willen vrouwen verleid worden door een breed assortiment. We gaan dit jaar de interesse en behoefte van de consument volgen, met name via sociale media, en daar ons merkenpakket op laten reageren,” aldus Van Gaal.

Beeld: Fragile