Winkelen in 2020: Helft van de aankopen via internet

donderdag 28 november 2013

De trend van cross channel shoppen zet door. Uit onderzoek van onderzoekbureau Gfk in opdracht van het project Shopping2020 blijkt dat 88 procent van de ondervraagde consumenten over iets meer dan zes jaar nog steeds denkt naar een fysieke winkel te gaan om kleding te passen en te kopen. Wel wordt er flink meer kleding online besteld.

34 procent van de consumenten verwacht in 2020 meer dan de helft van de producten online te kopen. Nu wordt 17 procent van alle aankopen online gedaan. 8 procent van de 11.988 ondervraagde Nederlandse consumenten, geeft aan in 2020 nauwelijks producten of diensten via internet aan te gaan schaffen. Consumenten denken in de toekomst ook nog naar een stad te gaan. 88 procent zegt in 2020 naar fysieke kledingwinkels te gaan. 83 procent van de respondenten denkt nog schoenenwinkels te bezoeken in de toekomst.

Consumenten niet happig op persoonlijke winkelervaring

Momenteel is 73 procent van de ondervraagde consumenten bereid om persoonlijke informatie te delen met een webshop. Toch wil slechts 13 procent dat webwinkeliers hun shop aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren. “De consument is dus tegenstrijdig: hij is wel bereid gegevens te delen, maar is nog niet klaar voor een persoonlijk winkelbezoek," zegt Jorij Abraham, program manager van Shopping2020. Door het delen van gegevens kunnen consumenten in de toekomst in een fysieke winkel worden herkend, bijvoorbeeld door hun mobiele telefoon. Van de deelnemers geeft 16 procent nu al aan bij binnenkomst in een winkel graag herkend te willen worden en behoefte heeft aan een persoonlijke winkelervaring met een medewerker. 7 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan wel een persoonlijke winkelervaring te willen, maar liever via zijn telefoon dan in een fysieke winkel.

Het internet laat ook grenzen vervagen. De ondervraagde consumenten geven aan dat ze winkelen bij buitenlandse webshops. Vooral media, reizen, kleding, schoenen en accessoires worden geregeld in het buitenland aangeschaft. Consumenten zoeken hun heil over de grens wanneer producten niet in Nederland te koop zijn, of wanneer het artikel in het buitenland goedkoper is. Stefan Peters, research director bij Gfk: "We zien een licht stijgende lijn in het aantal online aankopen over de grens. De verwachting is dat deze stijgende lijn door zal zetten in de toekomst. Dat komt met name doordat grote buitenlandse spelers zich nu ook op de Nederlandse markt richten."