Winkeliers lopen miljoenen mis door gesloten banken

maandag 14 april 2014

Winkeliers lopen miljoenen euro's per jaar mis omdat de Nederlandse banken in het weekend en tijdens koopavonden gesloten zijn. Dat zegt de voorzitter van de brancheorganisaties Detailhandel Nederland en Inretail, Jan Meerman, die het uit de tijd vindt dat banken alleen op werkdagen van negen tot vijf geopend zijn.

Betaalvereniging Nederland werkt al aan een oplossing

Betaalvereniging Nederland (BVN) nuanceert de situatie, zo is te lezen op NOS.nl. De organisatie werkt samen met de banken al aan een oplossing. BVN adjunct-directeur Gijs Boudewijn: "Het probleem is dat de Europese Centrale Bank en De Nederlandsche Bank gesloten zijn op zon- en feestdagen. Dat is nu eenmaal binnen Europa afgesproken." In principe kunnen de banken door Europese regelgeving niet onderling geld overmaken in de weekenden, maar met enkele technische aanpassingen kan dit in Nederland toch worden geregeld, aldus Boudewijn. “Je moet niet de illusie hebben om dit Europees te regelen, want dat gaat te lang duren. We moeten het in Nederland oplossen.”

Op het moment dat de banken gesloten zijn, worden pinbetalingen niet verwerkt en krijgen winkeliers hun omzet soms pas dagen later. Zij lopen daardoor inkomsten uit rente mis en kunnen rekeningen niet op tijd betalen, met boetes als gevolg. In een weekend met maandwisseling kan dit nog tot extra problemen leiden, omdat winkeliers dan omzet- en loonbelasting moeten betalen.

Ondernemers moeten 110 dagen per jaar op hun geld wachten, aldus Meerman. De voorzitter vindt het onbegrijpelijk dat banken aankomend paasweekend ruim vier dagen dicht zijn. Van donderdagavond tot dinsdagochtend worden er geen betalingen verwerkt, terwijl de omzet in de detailhandel voor dat weekend op zo'n 500 miljoen euro wordt geschat. “"De bank zit dus dagenlang op dat geld,” zegt Meerman, die dat als onterecht bestempelt. “Wij hebben het geld hard nodig. Winkeliers hoeven de banken niet te sponsoren.”

In mei zal een tussen-rapport over een mogelijke oplossing verschijnen. Dan zullen alle betrokken partijen ook om de tafel gaan zitten. Detailhandel Nederland en Inretail topman Meerman is echter van mening dat het probleem simpel en snel kan worden opgelost: “We hebben in Nederland het beste betalingssysteem dat er is. Het is slechts een kwestie van een knopje omzetten.”