Winst Abercrombie & Fitch daalt 77 procent in 2013

woensdag 26 februari 2014

Leek Abercrombie & Fitch vorig jaar nog uit het dal te klimmen met een groei van de jaarwinst en –omzet, woensdag maakt het Amerikaanse modebedrijf bekend dat de omzet en winst over 2013 fors gedaald zijn. De nettowinst kelderde 77 procent naar 54,6 miljoen dollar (40 miljoen euro). De omzet daalde 8,7 procent naar 4,12 miljard dollar (3 miljard euro). De winstdaling is vooral te wijten aan de kosten van A&F’s winstverbeteringsplan en herstructureringskosten voor dochteronderneming Gilly Hicks. In november kondigde het bedrijf de sluiting van 24 Gilly Hicks winkels in de Verenigde Staten aan.

Herstructureringskosten Gilly Hicks wegen op de winst

A&F blijft het merk wel verkopen via Hollister winkels en de webshop. De retailer verwacht de sluiting voor het einde van het eerste kwartaal van 2014 af te ronden. Over boekjaar 2014 heeft de modeketen nog eens 90 miljoen dollar (66 miljoen euro) herstructureringskosten en 30 miljoen dollar (22 miljoen euro) extra verlies als gevolg van de omzet die het bedrijf misloopt door de sluitingen ingecalculeerd.

CEO Mike Jeffries sprak van een ‘uitdagend jaar’. Volgens hem heeft de omzet- en winstdaling ook te maken met de uitdagende retailomgeving, met name in de Amerikaanse tienersector.

Internationaal lichte groei dankzij Japan en China

Internationaal groeide de omzet van A&F met 2 procent naar 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro). Volgens Jeffries dankt de modeketen de lichte groei vooral aan de sterke verkoopresultaten in China en Japan. De omzet in thuisland Amerika, de grootste markt voor A&F, daalde 14 procent naar 2,7 miljard dollar (2 miljard dollar).

Hoewel de CEO toegeeft dat er veel werk voor de boeg is in 2014, gelooft Jeffries dat het strategische langetermijnplan zinvolle verbeteringen zal generen in het bedrijf. A&F focust op groei in eigen land door een klein aantal outlets te openen en internationaal 16 nieuwe winkels te openen, waaronder een flagshipstore in Shanghai.

Intern voert het bedrijf ook veranderingen door om A&F weer te laten groeien. De retailer heeft de rol van Jeffries onlangs verkleind. De functie van de controversiële topman is nu beperkt tot CEO en directeur, terwijl Arthur Martinez benoemd is als non-executive chairman en een positie als bestuurslid krijgt.

In totaal heeft A&F nu 843 eigen winkels in de Verenigde Staten en 163 winkels in Canada, Europa, Azië en Australië.