Winst Inditex stijgt 1 procent in 2013

woensdag 19 maart 2014

Inditex, het Spaanse modeconcern achter merken als Zara en Bershka, is het afgelopen jaar licht gegroeid. De netto-omzet groeide in het boekjaar, dat liep van 1 februari 2013 tot 31 januari 2014, met 5 procent. De netto winst kwam 1 procent hoger uit in vergelijking met 2012.

De omzet bedroeg 16,7 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 15,95 miljard euro. De like-for-like omzet, van winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg met 3 procent. De netto winst van het Spaanse modeconcern kwam uit op 2,4 miljard euro.

Restyling voor flagshipstores Zara

Het bedrijf investeerde het afgelopen jaar 1,2 miljard euro in nieuwe filialen en opknappen van bestaande winkels. Zo opende Inditex een Zara winkel in Istanboel, een Pull & Bear filiaal in Berlijn en vestiging van Oysho in Sjanghai. In totaal kwamen er 331 winkels bij, wat de teller op 6340 filialen zet.

De flagshipstores van Zara in grote steden - Berlijn, Peking, Sjanghai, Madrid, New York, Hongkong, Tokyo en Londen kregen een make-over. Ook de Zara-winkel in de Amsterdamse Kalverstraat werd drie maanden lang ingrijpend verbouwd. Het verkoopoppervlak werd verdubbeld. Met 1900 vierkante meter salesvloer - 2900 vierkante meter als je de kassa's, paskamers en roltrappen meerekent - is Zara Amsterdam nu een van de grootste winkels van Europa. Het interieur is strak en zonder opsmuk.

Ook online expandeerde het moederbedrijf van Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe Het modeconcern lanceerde webshops voor Zara, Massimo Dutti en Zara Home in Canada. In Rusland ging de online winkel van Zara live en in Roemenië kunnen mensen nu virtueel shoppen bij Pull & Bear.

De eerste twee weken van het nieuwe boekjaar - van 1 februari tot 15 maart 2014 - gingen voorspoedig. Inditex boekte een omzetstijging van 12 procent. Wat het bedrijf verwacht van het komende jaar is niet bekend gemaakt.

Foto klein: Zara Home in Osaka
Foto groot: Vernieuwde Zara in Madrid