Wisselkoersverliezen wegen op jaarwinst Prada

woensdag 02 april 2014

Zag Prada in 2012 de winst nog omhoog schieten met 44,9 procent, over 2013 nam de winst met een magere 0,3 procent toe. De reden: het Italiaanse modehuis werd getroffen door wisselkoersverliezen vanwege de sterke euro en een hoge belastingdruk. De winst voor belastingen steeg 9 procent naar 1,14 miljard euro, maar daar hield Prada netto ‘slechts’ 628 miljoen euro aan over.

Ook de omzet van Prada viel lager uit door negatieve effecten van wisselkoersen. De modegroep, waar naast Prada ook Miu Miu, Church’s en Car Shoe onder vallen, boekte in 2013 een omzetplus van 9 procent naar 3,58 miljard euro. Zonder de effecten van koerswisselingen meegerekend steeg de omzet 13 procent.

Prada rapporteert groei in alle markten

Het modebedrijf, dat gevestigd is in Milaan maar genoteerd is aan de beurs in Hongkong, groeide in alle markten. De Europese markt deed het ondanks het zware economische klimaat en de sterke euro redelijk met een plus van 4,8 procent. In Noord- en Latijns-Amerika maakte Prada een omzetgroei van 10,9 procent door en in Azië steeg de omzet 11,4 procent. De groeispurt in Japan zette ook in 2013 door met 23,6 procent, maar door de zwakke yen en de sterke euro viel de netto-omzet net iets hoger uit dan vorig jaar. In het Midden-Oosten, ook een groeiende markt voor Prada, verdubbelde de omzet van 44,8 miljoen euro in 2012 naar 91,1 miljoen euro in 2013.


In het retailkanaal – goed voor 84,5 procent van de totale omzet – rapporteerde Prada een omzetplus 12,5 procent dankzij goedlopende nieuwe vestigingen en een sterke vergelijkbare omzetgroei van 7 procent. In totaal opende het bedrijf het afgelopen jaar 79 nieuwe winkels, waarmee het totaal nu uitkomt op 330 Prada winkels, 150 Miu Miu vestigingen, 52 Church’s filialen en 8 Car Shoe shops.

Het groothandelkanaal presteerde minder sterk en maakte een daling van 6,9 procent door. Het tegenvallende resultaat is vooral te wijten aan de Europese consument die volgens Prada het afgelopen jaar ‘selectief’ was in zijn koopgedrag. In de Verenigde Staten kreeg het modebedrijf extra kosten voor de kiezen vanwege de transformatie van shop-in-shops in Noord-Amerikaanse warenhuizen naar eigen winkels.

Miu Miu en Church's rapporteren magere omzetgroei, omzet Car Shoes daalt

In deze economische zware tijd doet het Prada-merk het met een omzetgroei van 11,1 procent het beste. Zustermerk Miu Miu werd flink getroffen door wisselkoersverliezen en rapporteerde een mager plus van 1,2 procent. Church’s omzet steeg 3,2 procent, maar de omzet van Car Shoes daalde met een onbekend bedrag.

Om harder te kunnen groeien in 2014 blijft Prada dit jaar doen waarmee creatief directeur Miuccia Prada het modehuis groot mee heeft: focussen op creativiteit en innovatie. “Ondanks dat de macro-economische situatie moeilijk blijft en de aanhoudende sterke euro niet gunstig is voor de export, zijn we ervan overtuigd dat de luxesector blijft groeien en dat wij met onze kwaliteiten kunnen blijven inspelen op marktrends en de veranderende consumentenvoorkeuren,” aldus Patrizio Bertelli.