Wolford stopt met badmode in 2015

woensdag 18 december 2013

Na maandenlange besprekingen en uitgebreide marktonderzoeken heeft Wolford een keuze gemaakt over de toekomst van het bedrijf. Het beenmodeconcern gaat stoppen met het produceren en verkopen van badmode. Met de herstructurering wil Wolford de collecties beter laten aansluiten op de wensen van groothandelspartners en consumenten.

De strategische heroriëntering is gebaseerd op de resultaten van marktonderzoeken. Ook analyseerde het Oostenrijkse bedrijf de verschillende productlijnen. Wolford wil gaan focussen op de core expertise: beenmode. Daarnaast wil het merk aandacht blijven besteden aan shapewear en lingerie. De kledinglijn zal meer gaan passen bij de nieuwe positionering en daardoor flink inkrimpen. Wolford gaat stoppen met badmode vanaf de lente- en zomer collectie van 2015.

Wolford presenteert herstructureringsplan

Naast de collecties wordt ook de distributie aangescherpt. Wolford wil meer eigen winkels openen op top locaties in belangrijke markten. Het bedrijf wil blijven expanderen op reislocaties als vliegvelden. Warenhuis- en groothandelspartners moeten de aandacht krijgen die ze volgens Wolford verdienen. Daarom zullen de productlijnen meer worden afgestemd op hun wensen, zodat consumenten de producten kopen die ze willen hebben. De optimalisatie van de distributie houdt verder in dat het concern meer wil investeren in internetshoppen.

Volgens Wolford toonde marktonderzoek aan dat vrouwen positief denken over het merk. Het bedrijf heeft een hoog aandeel trouwe klanten. Wolford wil echter ook nieuwe klanten aanspreken door het merk te introduceren bij nieuwe verkooppunten.

Afgelopen zomer werd duidelijk dat Wolford last heeft van de economische malaise in Europa. De inkomsten stegen met 1,6 procent in het boekjaar 2012-2013, wat een bedrag van 2,4 miljoen euro vertegenwoordigt. Daarmee kwam de totale omzet op 156,5 miljoen euro. De brutowinst daalde 48 procent tot 7,9 miljoen euro. CEO Holger Dahmen zei toen: “Als gevolg van investeringen in de uitbreiding van ons retail- en distributienetwerk hebben we in de eerste helft van het lopende boekjaar een verlies van 1,07 miljoen euro moeten rapporteren. De kosten voor nieuwe winkels en uitbreiding van het distributienetwerk in Azië vielen hoger uit dan verwacht."