Zantman Modegroep haalt Bosideng naar Benelux

dinsdag 14 januari 2014

Het Nederlandse bedrijf de Zantman Modegroep heeft een deal gesloten met Bosideng. De Chinese firma staat vooral bekend om de donsjassen en -jacks voor dames en heren. De Zantman Modegroep gaat het merk vertegenwoordigen bij Nederlandse en Belgische retailers.

"Zo'n mooi product tegen zo'n lage prijs heb ik nog nooit in mijn hele confectieleven gezien," zegt Frans Zantman van de Zantman Modegroep over het merk Bosideng, onderdeel van Bosideng International Holding Company. Hij wilde de 'prijsagressieve collecties' meteen naar Nederland halen.

Het merk Bosideng bestaat vooral uit winterjassen met dons, met verschillende silhouetten. "Van lang naar kort, van felle kleuren tot de nieuwe neutrale nude tinten, van lichtgewicht urban chic tot heavy casual outdoors, dit alles vind je terug in de collectie van Bosideng," aldus de Zantman Modegroep in een persbericht. Naast de kledingcollecties gaat Zantman ook de winkelconcepten van Bosideng aanbieden aan retailers. Te denken valt aan customized shop-in-shops.

Het Chinese Bosideng heeft pijlen op Europa gericht

Het Chinese modebedrijf wil de komende tijd Europa veroveren. In 2012 opende het bedrijf de eerste flagshipstore buiten Azië, in Londen. Bosideng vroeg de Britse ontwerpers Nick Holland en Ash Gangotra om mee te denken over de collecties, zodat de kleding beter aansluit bij de wensen van Britse consumenten. Ook kocht het bedrijf voor 4 miljoen pond het Britse merk Greenwoods, om meer voet aan de grond te krijgen in Europa.

Bosideng International Holding Company werd opgericht in 1975 en is actief met een viertal merken in de donsjassensector: Bosideng, Snow Flying, Kangbo en Bengen. Daarnaast heeft het bedrijf de kledingmerken: Bosideng Man, Jessie (dameskleding) en Mogao (casual mode-items voor jongeren). Momenteel is het merk Bosideng één van de best verkopende labels in China. Het concern heeft in totaal 14.343 verkooppunten in China. In 2012 boekte het bedrijf een jaaromzet van 9,3 miljard RMB (1,13 miljard euro) en een winst van 1 miljard RMB (120 miljoen euro).

Ashma Kunde, modeanalist bij Euromonitor International, zei onlangs tegen FashionUnited.co.uk dat Bosideng een opvallende koers heeft gekozen voor een Chinees bedrijf. "In plaats van mee te doen met de fast fashion ketens, richt Bosideng zich op premium mode.

De Zantman Modegroep meldt dat de verkoopprijs van Bosideng begint bij 119 euro, de marge is 2.8. Het Nederlandse bedrijf levert de jassen in juli en augustus aan retailers, die nog tot eind februari hun orders kunnen doorgeven.