Zeventien webwinkels voor drie weken offline

dinsdag 22 oktober 2013

Na negen keer zelf een pop-up store te hebben geopend is Dename - een online galerie voor ontwerpers en kunstenaars waar de kleding met denimtwist in consignatie 'hangt' - een samenwerking aangegaan met het bedrijf The Pop Up Company. Nog zestien webwinkels sloten zich aan. Het resultaat: drie weken lang een pop-up store in Haarlem waar zeventien webwinkels hun producten uitstallen.

De aftrap, afgelopen zaterdag, verliep voorspoedig, vertelt Françoise Jeffrey, oprichter van Dename. "Zeshonderd mensen zijn langsgekomen en ik heb goed verkocht. Haarlem is een fijne stad en het is een prachtig pand."

De winkel waarin zeventien online retailers voor drie weken zijn verenigd, is gevestigd in de Drossestraat in winkelgebied Raaks in het centrum van Haarlem. Het aanbod is divers. Van denim design, meubilair, lifestyle producten en accessoires tot cadeauartikelen, staklokken, kantoorartikelen en houten fietsen. "Het zijn voornamelijk webwinkels uit het hogere segment. Dat is fijn, want dan komen er geen koopjesjagers naar de winkel, maar consumenten die iets nieuws willen ontdekken of echt op zoek zijn naar handgemaakte producten," zegt Jeffrey.

Tiende pop-up store voor Dename

De webshops huren een deel van de winkel of een schap tegen een vaste huurprijs. Ook betalen de deelnemers een commissie per verkocht artikel. "Ik heb relatief minder kosten en een groter pand," zegt Jeffrey over het evenement, dat dit jaar voor het eerst plaatsvindt. Ze hoopt vaker in zee te kunnen gaan met The Pop Up Company.

De oprichter van de online denimgallery is geen groentje als het gaat om het opzetten van tijdelijke winkels. Voor Dename is het de tiende 'guerilla gallery' sinds Jeffrey met de online boetiek begon in 2011. "Consumenten vinden het toch fijn om de kledingstukken fysiek te bekijken, te voelen en passen. Al zat het soms wel tegen. Zo viel de pop-up store in de Berenstraat, in de Amsterdamse Negen Straatjes, precies in een week dat er voor het eerst sneeuw viel. De hele stad lag plat."

Zeventien webshops in een fysieke winkel

Initiatiefnemer van The Pop Up Company, het bedrijf dat lege panden huurt en omtovert tot pop-up stores, is Eleonora Honings: “Pop-up stores zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze zetten zich af tegen het standaard aanbod en brengen winkelend publiek in aanraking met producten die men vooral online tegenkomt. Een pop-up store is een verrassing in de winkelstraat. Geen mainstream, maar apart en vernieuwend." De tijdelijkheid is de kracht, denkt Honings: "Pop-up stores kenmerken zich door een exclusief en tijdelijk karakter en maken van winkelen weer een belevenis."

De winkel is nog tot en met 7 november geopend in Haarlem. Naast Dename zijn er nog zestien webwinkels die een plekje hebben gehuurd: Bagarets, Bough Bikes, Clodette, De Kleine Blaag, Essyello, Flinders, Hanna Maakt, Stephan’s Olie, Studio Cloggy, Studio Stationery, Suiver, TiS Lifestyle, VivaLaVida Lifestyle, Winkel van Milou, Zeeuwse Belle Company en ZicZag.