Laurčl CEO: 'Nederlandse modeklant durft meer'

vrijdag 25 oktober 2013

De introductie van een internationale naam op de Nederlandse markt krijgt meestal veel belangstelling en wordt breed uitgemeten in de media. Hoe kijken buitenlandse bedrijven daarop terug en hoe zien zij het Nederlandse fashion landschap een jaar later? Deel 3: Laurèl.

Wat werd vooraf van de nieuwe winkel verwacht?
CEO Dirk Reichert: "Wij hebben ons ten doel gesteld om in iedere Europese hoofdstad een Laurèl-winkel te openen. De winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam was de eerste buiten Duitsland. Ik was heel blij toen ik de locatie zag (Laurèl zit in het pand waar daarvoor McGregor gevestigd was, red.) en heb meteen het huurcontract getekend."

Hoe is het achteraf uitgepakt?
"Voor ons is deze plek perfect. We trekken niet alleen Nederlandse klanten, ook veel toeristen komen er winkelen en ontdekken zo Laurèl. De economische malaise in de retailbranche laat zich natuurlijk wel voelen. Laurèl heeft als grondregel dat een nieuwe winkel binnen ongeveer twee jaar uit de rode cijfers moet zijn. In december zijn we een jaar open, maar ik kan nu al zeggen dat we goed op koers liggen. Het break even punt is in zicht. De winkel is ook een visitekaartje gebleken, we hebben er dit jaar 6 groothandelsklanten in Nederland bijgekregen en nu 45 verkooppunten hier. Ik denk dat het voor iedereen duidelijker is geworden dat Laurèl een eigen gezicht heeft en niet meer zo dicht tegen Escada aan zit."

Wat was het mooiste moment van het jaar?
"Dat was zonder twijfel de openingsavond. Ik heb in mijn carrière al heel wat winkelopeningen meegemaakt, maar deze was het beste en het drukst bezocht van allemaal."

Heeft Nederland Laurèl verrast?
"We zijn hier natuurlijk al een tijd als groothandel actief dus kennen de markt vrij goed. Het is mij wel opgevallen dat de Nederlandse klant veel durft. Duitse vrouwen spelen vaak op safe, maar de Nederlandse staan open voor nieuwe dingen, ze willen van alles passen en kiezen modieuzer. Je kunt hier kleur verkopen! Ook zijn we trots dat ons merk door Nederlandse celebrities is opgepikt. Zo hebben onder andere Linda de Mol en Anouk Smulders Laurèl gedragen in hun tv-uitzendingen."

Welke winkelopeningen staan nog meer op het programma?
"Vandaag opent Keulen en onlangs is een winkel in Dresden open gegaan. Naar locaties in Londen, Parijs en Zurich ben ik nog op zoek. De winkels in Berlijn en Düsseldorf hebben vertraging opgelopen. Düsseldorf vanwege domme pech, daar is drie weken geleden brand uitgebroken dus dat moet eerst worden opgeruimd. In Berlijn krijgen we een winkel in een nieuw te bouwen winkelcentrum, maar dat bouwproject is vertraagd. Nou gebeurt dat wel vaker in Berlijn. De perikelen rond de nieuwe Berlijnse luchthaven zijn je vast niet ontgaan."

Laurèl in het kort
Het Duitse damesmodemerk Laurèl werd in 1978 opgericht als tweede lijn van Escada. In 2009 werd het merk overgenomen door investeringsmaatschappij Endurance, waarin Reichert een belang heeft van 15 procent. Los van het zusterbedrijf dat datzelfde jaar failliet ging, is Laurèl opgebloeid. In 2010 werd voor het eerst een show gegeven tijdens fashion week in Berlijn. In 2011 kwam daar de modeweek in Moskou bij. Laurèl boekte vorig jaar een totaalomzet van 37,8 miljoen euro, het grootste deel via wholesale. In Nederland wordt het merk vertegenwoordigd door Van Zanten Agenturen.