Inretail voert actie

maandag 07 april 2014

Inretail voerde vrijdag actie tegen een monsteruitverkoop voor consumenten in het World Fashion Centre. De brancheorganisatie deelde tasjes uit met de tekst 'Lekker shoppen doe je in de binnenstad'. "Winkeliers zien hun klanten met grote korting kleding kopen bij een groothandelsbedrijf waar ze zelf inkopen", zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis (foto) van Inretail. "Dat geloof je toch niet?"

Afgelopen weekend werd in de Rai in Amsterdam eveneens een groot verkoopevenement georganiseerd door Exclusive Private Sales waar kleding van merken als Hugo Boss, Armani en Tommy Hilfiger met forse kortingen werd aangeboden. Een paar weken geleden wist Inretail een soortgelijk event in het Utrechtse Galgenwaardstadion te voorkomen. Dit keer lukte dat niet. De brancheorganisatie maakt bezwaar, omdat de verkoopevenementen plaatsvinden op locaties zonder winkelfunctie. "We hebben niets tegen concurrentie," zegt Te Grotenhuis in De Volkskrant, "maar winkeliers moeten aan allerlei voorwaarden voldoen en betalen vaak forse huren. Gemeenten hebben niet voor niets een winkelbestemming bepaald. In een woonhuis mag je ook geen winkeltje spelen." EPS wilde in de krant niet reageren.