Mode blijft verkopen

vrijdag 24 oktober 2008

Hoewel Nederlandse consumenten in augustus minder kochten in de supermarkten, steeg het bedrag dat werd uitgegeven aan schoenen met 4,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De totale besteding aan goederen en diensten lag in augustus 1,9 procent hoger dan vorig jaar. Daarmee was de totale consumptiegroei iets groter dan in juli, toen er 1,3 procent meer werd besteed. Aan voedings- en genotmiddelen werd 1,1 procent minder gespendeerd dan in dezelfde maand een jaar eerder.De uitgaven aan houdelijke apparaten en schoenen lagen 4,5 procent hoger dan in augustus 2007.

In de UK lagen de bestedingen in juni, juli en september 2,3 procent hoger dan vorig jaar. De schoenen- en moderetailers zetten in augustus 3,9 procent meer om dan vorig jaar, zo stelde het Office for National Statistics (ONS) vast.

De Belgische consumenten hadden hun bestedingsgedrag al eerder aangepast, zo stelt ondernemersorganisatie Fedis, waardoor de kredietcrisis nauwelijks of geen effect heeft op het koopgedrag van de consument.

Uit het onderzoek dat de organisatie liet doen door trendonderzoeksbureau BeXpertise bleek dat 47 procent van de Belgen gelooft dat kleding en accessoires volgend jaar niet in prijs zullen toenemen.

Die verwachtingen weerspiegelen zich intussen in hun aankoopgedrag. De handelaars zien geen nieuwe verandering van betekenis in het consumentengedrag sinds het begin van de kredietcrisis.